Doelgroep bepalen met een ijkpersoon

Geplaatst op 20 januari 2016 door Anne Kandelaars.

Bij het bepalen van een doelgroep is een ijkpersoon een nuttig hulpmiddel om een goed beeld te krijgen van jouw klant. Het is een mooie manier om jouw communicatie op scherp te stellen en een handig instrument om nieuwe werknemers kennis te laten maken met jouw doelgroep.

Doelgroep bepalen met een ijkpersoon

Durf een doelgroep vast te stellen

Voor wie schrijf jij? Vaak willen ondernemers hun product het liefst aan iedereen te slijten. Dit is een bekende valkuil in de communicatie, want een te algemene doelgroep doet niets voor jouw conversie. Het heeft geen zin om hordes bezoekers naar jouw website te trekken als die niet geïnteresseerd zijn in jouw product of dienst. Zij kopen niet en schrijven zich ook niet in voor de nieuwsbrief. Verspilde moeite dus. Een goede doelgroepbepaling is de basis voor een succesvolle marketingstrategie. Zo weet je wat de wensen en behoeften van jouw doelgroep zijn, pas je alle uitingen daar eenvoudig op aan.

Maak een ijkpersoon

Een handig hulpmiddel bij het vinden van de juiste doelgroep is het maken van een ijkpersoon: je creëert een fictief personage dat jouw doelgroep representeert. Hiermee geef je jouw doelgroep letterlijk een gezicht. Dit doe je heel specifiek: het wordt jouw rolmodel klant. Je weet dan ook in welk merk auto hij of zij rijdt, wat de lievelingsvakantie is en welke hobby’s hij of zij heeft. Als je eenmaal weet hoe dit personage precies in elkaar steekt, kun je al jouw uitingen daar op aanpassen. Zo spreek je de doelgroep optimaal aan. Steeds wanneer je de communicatieve weg even kwijt bent, pak je de ijkpersoon erbij en vraag je jezelf af: Wat zou Sandra/Fred/George hiervan vinden?

Gebruik de ijkpersoon om een profilering te schrijven over jouw bedrijf. Deze tekst bevat alle belangrijke informatie zoals jouw missie en visie.

Checklist voor een ijkpersoon

Maar hoe doe je dat dan precies, zo’n ijkpersoon bepalen? Om je alvast een beetje op weg te helpen, hebben wij een handige vragenlijst voor je samengesteld. Bepaal deze informatie bijvoorbeeld aan de hand van interviews met verschillende klanten of kies zelf een ideale doelgroep.

  • Wat is de naam en het geslacht van jouw ijkpersoon?
  • Hoe oud is hij/zij? Dit mag ongeveer, dus bijvoorbeeld tussen de 25-50.
  • Wat is zijn/haar woonsituatie? Alleenstaand of samenwonend? In een huis of appartement?
  • Zijn er opvallende uiterlijke kenmerken? Is iemand goed verzorgd? Sportief?
  • Wat voor auto rijdt hij/zij? Een oud barrel of een flitsende nieuwe bolide?
  • Wat is zijn/haar favoriete boek/televisieprogramma/film?
  • Welke media volgt hij/zij? Alleen de headlines op nu.nl of leest hij/zij het liefst achtergrondartikelen op De Correspondent?
  • Welke sociale media gebruikt hij/zij? Facebook, Twitter, Pinterest?
  • Wat voor mobiele apparatuur heeft hij/zij? En wat voor merken?
  • Wat voor werk doet hij/zij? Zelfstandig ondernemer? In loondienst?
  • Wat voor sport vindt hij/zij leuk?
  • Wat vindt hij/zij het leukst om te doen in zijn/haar vrije tijd? Winkelen? Sporten? Uit eten?
  • Waar gaat hij/zij op vakantie? Actieve vakanties of luieren?
  • In welke winkels winkelt hij/zij en waar vooral niet? Favoriete merken?
  • Wat is zijn/haar kledingstijl? Wat zou hij/zij nooit dragen?
  • Hoe is zijn/haar woning ingericht? Design of liever goedkoop?
  • Wat zijn zijn/haar angsten?
  • Wat ervaart hij/zij als succes?

Doelgroep bepalen voor jouw bedrijf

Het zorgvuldig bepalen van een doelgroep zorgt ervoor dat al jouw teksten perfect aansluiten bij jouw klanten. Een ijkpersoon is een afspiegeling van jouw doelgroep. Toets al jouw activiteiten aan dit personage om te kijken of ze relevant zijn voor jouw beoogde publiek. Steek jouw communicatie zo gericht mogelijk en wil laat jouw doelgroep bepalen door middel van een ijkpersoon. Wij helpen jou daar graag bij! Neem contact op om de mogelijkheden te bespreken.