SEO en B1 schrijven: twee vliegen in één klap

Geplaatst op 12 november 2018 door Nicole van Hoof.

Eenvoudig Nederlands op je website loont de moeite. Met de zogeheten B1-teksten bereik je tachtig procent van de Nederlanders én je scoort SEO-punten. Denk je dat je al eenvoudig schrijft? Think again, want bijna elke webtekst is in Nederland op C1-niveau. Tijd om te versimpelen. SEO- en B1-schrijven versterken elkaar. Profiteer van de overeenkomsten die de schrijfstijlen hebben en sla twee vliegen in één klap.

SEO en B1 schrijven: twee vliegen in één klap

Kernachtige teksten voor Google en een publiek dat lezen moeilijk vindt

Online lees je teksten anders dan in een boek. Je laat niet nogmaals de betekenis op je inwerken. Nee, online heeft iedereen enorme informatiehonger die je zo snel mogelijk moet stillen. Maak daarom behapbare snacks van al je teksten: gebruik actieve zinnen die meteen tot de kern komen. Niet alleen iemand die moeite heeft met teksten krijgt dan wat hij nodig heeft. Ook Google neemt die zinnen gretig mee in zijn indexering.

Tips om SEO en B1 te schrijven:

  1. Schrijf zo actief mogelijk en gebruik daarbij vooral de gebiedende wijs
  2. Gebruik zo veel mogelijk deze volgorde: onderwerp – persoonsvorm – lijdende vorm
  3. Vermijd moeilijke woorden, afkortingen, buitenlandse varianten en vaktermen
  4. Zorg dat je zinnen tussen de tien en vijftien woorden zijn.

De Mobile first-gedachte van SEO past ook bij B1

Maak jouw teksten mobile first en doe daar jouw lezers en Google een plezier mee. Google ziet het liefst alinea’s van maximaal zeventig woorden, omdat hij mobiele sites eerst indexeert. Komt dat ook even goed uit voor onze B1-lezer. Die smult namelijk van een onderwerp dat kernachtig behandeld wordt. Hij wordt zo niet afgeschrikt door lange lappen tekst en gebruikt de toepasselijke tussenkoppen als leeswijzer. En hoe helderder de info, hoe langer de lezer op jouw website blijft.

Een moeilijk onderwerp in makkelijke taal straalt autoriteit uit

Laat je autoriteit zien. Niet alleen laag-, maar ook hoogopgeleiden lezen graag in makkelijke taal over een moeilijk onderwerp. Dat blijkt uit onderzoek van de Europese Raad. De jip-en-jannekevertaalslag die jij maakt voor iemand zonder voorkennis bewijst aan een groot publiek dat jij autoriteit bent op een bepaald gebied. Daarmee straal je betrouwbaarheid uit. En dat uit zich ook in een hogere Google-positie.

De what’s in it for me is perfect voor de B1-lezer

De what’s in it for me is voor Google belangrijk om de relevantie van je webteksten te indexeren voor degene die erop zoekt. Maar waar toon je die ‘what’s in it for me’ mee aan? Met concrete vergelijkingen. Liefst eentje die de emotie van de lezer aanspreekt. Daarmee behoud je ook de aandacht van de B1-lezer. De volgende zin spreekt voor hen meer boekdelen dan de daadwerkelijke opsomming van cijfers: “Alleen al de voorhoede van FC Barcelona verdient bij elkaar meer dan alle werknemers van Ajax.”

Een deelonderwerp per tekst is geschikt voor SEO en B1

Als je SEO schrijft, hang je een bepaald zoekwoord aan een tekst. Het gaat niet om de klachten van en de medicijnen voor een blaasontsteking, maar je behandelt de deelonderwerpen apart, omdat daar een andere zoekopdracht bij past. De B1-lezer fleurt enorm op van deze benadering. Voor hem is het overzichtelijk dat je niet te veel onderwerpen in de tekst aansnijdt.