Social media is anno 2020 niet meer weg te denken uit jouw communicatieplan. Dat weet jij. Maar wanneer je content plaats stromen de likes, shares en reacties niet binnen. Maar 12 duimpjes? Niet zo best. Jouw content, verhaal of actuele gebeurtenis mag gezien en gelezen worden. Sterker nog, moet.

Wij vertellen hoe je met de volgende keer niet meer teleurgesteld bent in het aantal lezers.

Natuurlijk heb je als bedrijf de standaard kanalen waarmee jij jouw content verspreidt. Denk aan Facebook, LinkedIn, Twitter en je eigen website. Maar om je content nou écht bij het grote publiek terecht te krijgen, is het super als het in handen komt van personen of bedrijven met veel invloed. Of dat jouw content deel uitmaakt van een grote publicatie. Dit is dé manier om geloofwaardigheid en aandacht te krijgen. Oftewel, benut de kracht van het persbericht. 

Kosteloos
Waar je met advertenties op Google en socialmediakanalen de kas leegtrekt, is een persbericht vaak kosteloos. Zo bereik je dus een grotere doelgroep zonder daar een fortuin aan kwijt te zijn.

Element uit de contentstrategie

Verzend niet zomaar een verhaal naar de rest van de wereld. Wanneer jouw persbericht wereldkundig wordt gemaakt, moet de rest eromheen staan als een huis. Is de website op orde? Staan de socialmediakanalen in de startblokken? Misschien staan er andere gebeurtenissen binnen het bedrijf op de agenda die eerst media-aandacht verdienen. Bepaal of de tijd nu rijp is.

Pluis de planning van je doelgroep uit

Als je de kans wilt vergroten dat jouw verhaal ook daadwerkelijk wordt overgenomen, bekijk dan ook goed de agenda en de manier van werken van de bedrijven die tot je doelgroep horen. Maken zij al ver van te voren een planning met wat ze publiceren of regelen ze dit last-minute? Of is er misschien een groot evenement waar het bedrijf zich altijd volledig op focust? Hierdoor kan het zijn dat ze jouw verhaal gemakkelijk over het hoofd zien.


Tip: zorg er wel voor dat de content zelf uitstekend is.
Het promoten van je verhaal begint niet als het verhaal klaar is, maar zelfs al bij het idee. Als je voordat je het publiceert, al weet wie het in handen moet krijgen, dan weet je hoe je je content moet maken en inrichten.

Houd het persoonlijk

Niemand heeft tegenwoordig nog zin om door een ellendig lang en saai persbericht te scrollen, op zoek naar de juiste informatie. Houd daarom je pitch kort en bondig, zet de juiste informatie bovenaan en zorg voor een goed verhaal. Voeg interessante statistieken toe om het verhaal sterker te maken. Hierdoor vang je de aandacht en onderbouw je het belang van jouw pitch nog beter.

Maak het extra aantrekkelijk

Zorg voor een extra reden waarom uitgevers of journalisten jouw verhaal moeten overnemen. Bijvoorbeeld door ze een 24 uur lang embargo te geven. Maar beloof niet iedereen zo’n exclusieve deal en kom je beloften na.

Wil je meer kans op publicatie?

Schakel dan de expert in. Onze tekstschrijvers zijn commerciële denkers en begrijpen waar jij en jouw doelgroep op zitten te wachten. Daarnaast heeft ons team journalistieke diploma’s op zak en weten ze hoe en wanneer jouw persbericht aan de hoge eisen van een redactie voldoet. 

Door Lotje Getikt

Veemarktstraat 34
5038 CV Tilburg
Nederland

T: +31 (0) 13 302 9009
E: tekst@doorlotje.nl