Zes tips voor een zinvolle nieuwsbrief

Geplaatst op 9 augustus 2019 door Charlotte Backx.

Het klinkt allemaal heel simpel, maar een digitale nieuwsbrief biedt niet zomaar meerwaarde. Je wilt natuurlijk wel waardering voor je werk. In dit blog lees je de voordelen van een digitale nieuwsbrief. Ontdek nu hoe je een zinvolle nieuwsbrief schrijft.

Zes tips voor een zinvolle nieuwsbrief

Tip 1: Zorg voor abonnees

De eerste stap die je moet zetten klinkt logisch, maar is toch het benoemen waard: zorg voor abonnees. Zonder lezers heeft een digitale nieuwsbrief natuurlijk weinig zin. Wek interesse bij je doelgroep door ze een leuk cadeau aan te bieden zodra ze zich inschrijven. Hollanders zijn immers dol op gratis. Geef bijvoorbeeld gratis tips weg via een video of biedt een e-book in ruil voor het e-mailadres van je bezoeker.

Tip 2: Daag uit om te lezen

Schrijf prikkelende teksten bij het inschrijfformulier van je nieuwsbrief. Benadruk de voordelen om abonnee te worden. Dus niet het uitgemolken: ‘Schrijf je hier in voor de nieuwsbrief’ of ‘Lees hier de nieuwsbrief’. Ga voor iets origineels dat de lezer uitdaagt, zoals ‘Ontvang gratis onze aanbiedingen’ of ‘Houd je kennis gratis op peil’.

Tip 3: Ken je doelgroep

Ken jij je doelgroep goed? Stel jezelf constant de vraag wat zij interessant vinden en wat de digitale nieuwsbrief je lezer kan brengen. Ga hierover ook gerust in gesprek met je doelgroep: volg relevante sociale media of registereer interessevoorkeur bij het aanmelden. Heb je een brede doelgroep? Kies er voor om je doelgroep op te delen en verschillende nieuwsbrieven te sturen.

Tip 4: Maak de nieuwsbrief persoonlijk

Verhoog de openingskans door de nieuwsbrief persoonlijk te maken. Mensen vinden het nou eenmaal fijn om persoonlijk aangesproken te worden. Iets dat speciaal voor ons bedoeld is geeft een goed gevoel. Gebruik daarom een persoonlijke aanhef en zet eventueel de naam van de persoon in het onderwerp.

Tip 5: Gebruik afbeeldingen en subtitels

Zoals je uit eigen ervaring vast ook wel weet, leest de ontvanger een nieuwsbrief niet altijd van A tot Z. Zorg daarom voor een scanbare inhoud. Houd een duidelijke structuur aan. Belangrijk dat in de kop van de tekst helder wordt wat het onderwerp is. Maak gebruik van afbeeldingen om snel duidelijk te maken waar je met de informatie naar toe wilt. Kies er daarnaast voor om bij lange teksten alleen de kern in de nieuwsbrief te zetten en bied de mogelijkheid om verder te lezen door een originele call-to-action-button.

Last but not least…

Tip 6: Kwaliteit boven kwantiteit

Onthoud goed dat het geen zin heeft om een digitale nieuwsbrief te sturen als je niks te melden hebt. Wat is er irritanter dan geneuzel te ontvangen waar je niets aan hebt? Als de informatie die je verspreidt niet van belang is voor de doelgroep, raak je de lezer kwijt. In het vervolg maken ze geen tijd meer vrij om jouw nieuwsbrief te lezen.

Begin meteen met het werven van abonnees.

Kom je er met het schrijven niet helemaal uit? Laat ons je helpen!