WordPress SEO woordenboek voor beginners

Geplaatst op 26 februari 2016 door Anne Kandelaars.

SEO staat voor Search Engine Optimalistation, oftewel zoekmachineoptimalisatie. Hierdoor wordt jouw website beter gevonden door zoekmachines als Google. Als je hoger in de zoekresultaten staat, levert dit meer potentiële klanten op. Denk maar eens na. Hoe vaak kijk jij verder dan de eerste pagina van Google? Waarschijnlijk vrijwel nooit. Optimaliseer jouw WordPress pagina door rekening te houden met een aantal begrippen. Wij zetten de belangrijkste voor je op een rij.

WordPress SEO woordenboek voor beginners

Wanneer je weet wat alle termen betekenen, kun je eenvoudiger aan de slag met het optimaliseren van jouw website.

De title tag

Laten we beginnen met de title tag, de titel van jouw website. Je ziet deze naam bovenin de grijze balk van jouw browser staan als je een site opent en het is de titel in de lijst met zoekresultaten. De paginatitel moet kort omschrijven waar de inhoud op de website over gaat. Schrijf een aantrekkelijke kop om mensen naar jouw website te lokken.

Gebruik jouw bedrijfsnaam

Zet bovendien altijd jouw merknaam in de titel. Zorg voor een duidelijke scheiding tussen jouw bedrijfsnaam en de rest van de tekst. Dit doe je door middel van een teken zoals een komma, koppelteken of staand streepje.

De title tag van dit blog is ‘WordPress SEO voor beginners – Tekstbureau Door Lotje Getikt’

Kort, maar krachtig

Maak je title tag niet te lang, want dan laat Google hem niet helemaal zien in de zoekresultaten. Voor een goede titel houd je ongeveer 67 tekens of minder aan. Als je de title tag onder de 55 tekens houdt, weet je zeker dat 95 procent van de zoekmachines jouw titel goed weergeeft en dat deze ook volledig getoond kan worden op mobiele apparaten. Gebruik daarnaast zo min mogelijk hoofdletters in de paginatitel. Dit staat schreeuwerig en neemt bovendien veel ruimte in beslag.

Geen dubbele title tags

Zorg dat alle pagina’s een unieke titel hebben, zodat ze de bezoeker zo goed mogelijk informeren. Laat daarnaast het zoekwoord niet te vaak terug komen in de title tag, een keer is genoeg.

Heading tags

Zie de heading tags als de inhoudsopgave van een boek. Het zijn de kopjes waarmee je aangeeft waar elk hoofdstuk over gaat. De hoofdstukken bevatten vervolgens weer pagina’s met tussenkopjes.

H1

De H1 is de eerste kop van jouw artikel en daarmee de titel van jouw pagina. In het boek is dit de titel van een hoofdstuk. In WordPress is de titel van jouw pagina of bericht altijd een H1. Let hier op, want een pagina kan het beste maar een H1 bevatten. Zorg altijd dat deze titel jouw zoekwoord bevat voor de betreffende pagina.

H2 en H3

De H2 en H3 koppen zijn tussenkopjes die je aanbrengt om jouw pagina overzichtelijker te maken. In boeken zouden dit paragrafen en sub-paragrafen zijn. Laat als het kan jouw belangrijkste zoekwoord een keer terugkomen in een H2 en verwerk voor de rest andere relevante keywords in de tussenkopjes.

In de vorige alinea’s is ‘Heading tags’ gebruiken een H2. De twee tussenkopjes die daarna volgen zijn uitgevoerd in H3.

De meta-description en de ALT-tekst

De meta-description op jouw pagina is de korte samenvatting die Google onder de titel laat zien in zijn zoekresultaten. Zorg dat deze uitleg mooi vullend is en laat er je zoekwoord in terug komen. De ALT-tekst voeg je toe aan jouw plaatjes. De uitgelichte afbeelding is hierbij het belangrijkst. Stel dat jouw afbeeldingen om de een of andere reden niet laden, dan krijg je de ALT-tekst te zien. Bovendien leest Google de informatie die jij toevoegt aan deze afbeeldingen. Laat er jouw zoekwoord dus in terug komen.

Direct aan de slag

Ben je enthousiast, maar heb je zelf geen tijd jouw website seo-vriendelijk te maken? Neem dan contact met ons op.