Een marketingmachine. Dat is wat je nodig hebt. Het schrijven van goede content is waarschijnlijk de meest snelle manier om meer uit de website te halen en doeltreffend potentiële klanten te bereiken. Het zorgt voor betrokkenheid, deelbaarheid en in sommige gevallen zelfs voor een directe verkoop van producten of diensten. Daarom ga we in op het maken van heel succesvolle verhalen.

Een website gaat vooral voor het bedrijf werken wanneer je er ook bezoekers op ontvangt. Ga daar dus snel mee aan de slag.

Hoe dan?

Succesvol schrijven is absoluut makkelijker gezegd dan gedaan. Zeker wanneer je er de omzet mee wilt vergroten. Het is belangrijk niet zomaar jouw gedachtestroom op papier te zetten of de producten maar gewoon te benoemen. Verstandiger is het om de doelgroep te verrassen en een geweldige inhaker te bedenken waar zij interesse in kunnen hebben. Je klikt immers pas op een link wanneer je ziet dat je er wijzer, rijker, slimmer, beter of simpelweg geholpen uitkomt.

Jij houdt al zoveel ballen in de lucht, dat succesvol schrijven er één teveel is. Snappen wij best hoor. Gooi die bal naar ons, dan houden wij die voor je omhoog.

1. De titel biedt al hulp

De titel van jouw stuk geeft al antwoord op prangende vragen, problemen of onzekerheden waar de lezer mee zit. Zo weet de lezer meteen of het artikel iets voor hem is. Laat je dus goed briefen over de verkoopgesprekken. In de vragen die klanten aan je collega’s stellen zit een verhaal. Benoem het probleem in de titel niet als een probleem, maar formuleer de oplossing. In het geval van dit artikel wil jij bijvoorbeeld al tijden dat de website meer doet dan er online knap bijstaan. De titel biedt de oplossing: ‘Jouw website als marketingmachine: 6 tips’. Dat heeft jou getriggerd verder te klikken.

De titel heeft
• Een nummer. Het liefst een afwijkende zoals 6 tips. Dit laat zien dat je er meer overna hebt gedacht dan bij 5 of 10 tips.
• Onder de 56 tekens zodat ze passen in Google, Facebook en andere kanalen.
• Gebruik powerwoorden. Super of beste. Verkoopmachine beschouwen wij ook als een boostwoord.
• Laat de noodzaak van het artikel doorschemeren.
• Laat ook de waarde van het artikel doorschemeren.

2. Op pagina 561 kijkt niemand

Nu je tijd en moeite hebt gestopt in het maken van een verhaal, moet iemand het natuurlijk wel gaan lezen. Een keer een artikel schrijven zorgt helaas niet direct voor een stijging in de zoekresultaten. Wel kun je er in één klap heel veel mensen mee bereiken. Niet door af te wachten tot iemand pagina 561 van Google bereikt, maar door het te delen op de social media kanalen van het bedrijf. Doe dit niet alleen daar, maar vraag ook al jouw collega’s het op hun privé accounts te delen.  Houd het niet op een keer delen. Niemand is groot geworden door bescheiden te blijven. Je doet er goed aan verhalen regelmatig te updaten en nog eens te verspreiden.

3. Val op met beeld
Wil je opvallen en bezoekers binnenhalen, dan moet het ondersteunende beeld op de social media kanalen opvallen. Zet als minimaal doel dat ieder verhaal minimaal één beeld bevat. Amerikaans onderzoek wijst uit dat content met beeld 94 procent meer bezoekers naar de website leidt dan zonder.

4. Vertel verhalen

Waar denk je aan bij een vrachtwagen vol lichtjes in de donkere maanden van het jaar? Natuurlijk Coca Cola. En wanneer de tiener gaat studeren en terecht komt op een kamer van 10 vierkante meter, dan denk je aan IKEA. Niet alleen vanwege de kosten, vooral ook omdat het Zweedse merk praktische meubels ontwerpt voor een compleet huis op een minuscule ruimte. Het gaat zoals je ziet om de verhalen. Deze blijven in het collectieve geheugen. Zorg dat jij hetzelfde doet.

Verhalen worden gedeeld en gewaardeerd en zo groeit de klantenkring. Dit kan zo klein en groot zijn als je zelf wilt: een ondernemerscoach die op de website een dagboek bijhoudt met eigen onzekerheden en twijfels, of een sieradenwinkel die de verhalen achter het ontstaan van ieder sieraad vertelt. Maak er iets moois en passends van.

5. Beperk je tot één onderwerp

Een van de grootste valkuilen is de drang om in één keer alle kennis die jullie hebben te delen. Dat is nooit slim. Met al die kennis kan je makkelijk 10 teksten vullen. En je raakt de lezer gedurende het verhaal kwijt. Daarnaast zijn online lezers en zeker de grote groep op mobiel, meer geholpen met korte berichten die ze snel kunnen scannen. Verwerk daarom ook flink wat tussenkopjes, kaders en bullets wanneer dat kan.

6. Vraag niet teveel

Het is jouw doel dat de lezer ingaat op de call-to-action. Je wilt natuurlijk dat de lezer klant wordt. Zorg er daarom voor dat er in de rest van het artikel niet teveel van hem wordt gevraagd. Iedere stap moet de bezoeker dichter bij jouw doel brengen. Het invullen van het contactformulier bijvoorbeeld, een offerte aanvragen of een aankoop doen. Werk daar in ieder artikel naartoe en laat weinig of soms zelfs niets de aandacht afleiden.

Heb je nog vragen over het plaatsen van goede content? Wij redigeren ook. Stuur jouw artikel op en wij geven bruikbare tips waarmee je de volgende keer ook aan de slag kunt.

Door Lotje Getikt

Veemarktstraat 34
5038 CV Tilburg
Nederland

T: +31 (0) 13 302 9009
E: tekst@doorlotje.nl