Webshop SEO-tips: schiet niet met hagel en pluk laaghangend fruit

Geplaatst op 6 maart 2019 door Nicole van Hoof.

Webshops zijn juist de online bedrijven die gebaat zijn bij een hoge Google-positie. Niet alleen door gesponsorde advertenties, maar vooral organisch. Google is volop in ontwikkeling en daardoor komt er veel meer bij kijken dan alleen het gebruik van het ideale zoekwoord. Laat je inspireren door onze webshop SEO-tips.

Webshop SEO-tips: schiet niet met hagel en pluk laaghangend fruit

Vermijd knip- en plakwerk met de content van jouw leverancier

Voorkom duplicate content, daar houdt Google niet van. Verwerk de unique selling points van jouw webshop: service, aanbod van aanverwante artikelen, jouw bedrijfsprofilering. Schrijf dat alles activerend op. De aangeleverde teksten van jouw leverancier zijn vaak meer een etalage. Kijk eens wat we hebben! Het is juist de bedoeling om een stapje extra te zetten. Schets herkenbare situaties en schrijf waarom jouw klant dit product nodig heeft.

Spreek specifiek jouw doelgroep aan

Jouw doelgroep is specifieker dan die van het product dat je aanbiedt. Gebruik productspecificaties van de leverancier als basis. Spreek met jouw eigen content niet die brede doelgroep, maar jouw niche aan.

Kijk het product in dat winkelmandje

Kijken, kijken, niet kopen is er in jouw digitale marktkraam niet bij. Jij zorgt dat mensen het product in hun winkelwagen stoppen en bij jouw digitale kassa afrekenen. Daarom spreek je je websitebezoeker in een producttekst anders aan dan wanneer iemand een offerte of afspraak moet maken. Stel de call-to-action en de button af op wat je wilt dat jouw bezoeker doet.

Maak de online winkelervaring zo plezierig mogelijk met teksten die jij, jouw klant en Google leuk vinden.

Laat jouw imago overal terugkomen

Exotische slippers van dat bekende merk kun je overal aan, ook als je in Katwijk aan Zee blijft in jouw vakantie. Omdat jouw yoga-webshop Oosterse relaxedheid en dat tropische vakantiegevoel uitstraalt, trek je daarmee jouw doelgroep over de streep. Nog een reden dus om niet puur de aangeleverde teksten vanuit de leverancier te gebruiken. Laat jouw kernwaarden terugkomen en spreek de websitebezoeker gerichter aan.

Webshop SEO-tips voor goede productteksten 
Een goede producttekst:

  • praat niet per se over prijsvergelijkingen
  • laat niet alleen zien om wat voor product het gaat
  • maakt meteen duidelijk wat jouw klant eraan heeft, wat die ermee kan en waarom dit product de beste keuze is
  • houd rekening met eventuele claims en voorwaarden in de branche
  • houd rekening met de AVG

Steek moeite in externe linkbuilding

Zorg dat de inhoud van jouw producttekst of blog zo relevant is, dat anderen ernaar willen linken. Dat is een van de meest relevante webshop SEO-tips. Laat andere review- of branchewebsites linken naar jouw producttekst. Het opbouwen van externe links van kwaliteit kost tijd. Bovendien moet je het niet excessief doen, want Google is watching you. Vermoeden zijn speurbotjes dat jij externe links misbruikt, dan krijg je een penalty die jouw vindbaarheid weer een level terugzet.

Link intern van en naar laaghangend fruit

Gebruik algemene zoektermen die een hoog zoekvolume hebben en een lage concurrentie. Dat is het laaghangend fruit waarmee jij meer bezoekers naar je webshop trekt. Verkoop jij slipjes en doet een algemene term ‘damesondergoed’ het uitstekend, maak dan een overkoepelende landingspagina waarin jij alle voordelen van jouw damesondergoed opsomt. Ondertussen link jij intern weer naar de verschillende merken en pasvormen die jij verkoopt.

Vice versa
Op jouw productpagina’s verkoop jij je artikel met relevante informatie. Link ook terug naar dat laaghangend-fruitblog, waarin je ook voordelen benoemt en activeert, maar je meer richt op de relevantie van wat je zegt.

Wees niet over-the-top, maar betrouwbaar

Zie jouw content als een digitale variant van de verkoopster die jou in de winkel voorziet van passend maatadvies. Er is een dunne lijn in de winkel tussen over-the-top en betrouwbaar advies. Houd die lijn ook vast in jouw content. Als de verkoopster het goed doet, ben jij blij met haar opmerkingen. Laat jouw klanten dat ook zijn.

Beschouw jouw webshop als een trechter

Plaats jouw content goed in de verschillende delen van de trechter. Onderaan de trechter is het winkelmandje, de sale. Zie een specifieke producttekst als de voorbode voor het winkelmandje. Daarboven in de trechter bevindt zich een relevante blog over een overkoepelend onderwerp. Overal laat je je expertise zien. Onthoud: relevantie blijft het sleutelwoord voor een betere vindbaarheid.

Van informerend naar activerend

Een website geeft informatie, een webshop is een verkoopkanaal. De scheiding is duidelijk: als jij wilt weten waar het woord sneaker vandaan komt, zoek je dat sneller op Wikipedia dan op de webshop van Nike.com. Maar dat betekent niet dat je weg moet blijven van verhalen en informatie, want nogmaals: relevantie is het toverwoord. Je moet alleen zorgen dat je niet alleen informatie geeft, maar tegelijkertijd ook jouw websitebezoeker overhaalt of aanspoort jouw product te kopen.

Pssst… Producttekst kopen? Elke klant trekken wij voor je over de streep.

In zo min mogelijk kliks naar het product

Lange halen, snel thuis. Zo werkt het ook bij webshops. Maak het jouw potentiële klant zo makkelijk mogelijk. Zorg dat iemand met 1 klik op het betreffende product belandt, zonder op een voor hem minder relevante categoriepagina terecht te komen. Denk dus ook na over de structuur van jouw webshop.

Zet social media goed in

Niet alleen linkbuilding met externe websites helpt jouw content en uiteindelijk jouw product bij een grotere doelgroep terecht te komen. Ook jouw socialmediagebruik draagt daaraan bij. Promoot jouw productteksten op al je kanalen op geheel eigen wijze. Want elk platform heeft zo zijn eigen charme. Hashtag je suf op Instagram, maak een draadje op Twitter en deel achterliggende vakinformatie over het product met jouw netwerk op LinkedIn.

Werk met reviews

Google inventariseert aan de hand van reviews wat de kwaliteit van jouw producten is. Zo bepaalt Google nog beter wie je bent, wat je doet en welke kwaliteit je levert. Online consumenten lezen vrijwel allemaal reviews en nog belangrijker: 85 procent vertrouwt online reviews net zo veel als de traditionele mond-op-mond aanbeveling. Zorg dat de reviews positief zijn en reageer op jouw klantenreviews. Je kweekt zo meer vertrouwen bij jouw bezoeker.

Kies het juiste reviewsysteem

Kies het reviewprogramma dat bij je past. Voor veel webshops sluiten aanbieders zoals Trustpilot of Kiyoh het best aan. Let bij de keuze vooral op hoe je het jouw klant zo makkelijk mogelijk maakt om een beoordeling achter te laten. Ga maar eens bij jezelf te rade: zelf wil je daar ook zo min mogelijk tijd mee kwijt zijn.

Een review die leest als een boek verdient extra aandacht. Laat Door Lotje een referentieverhaal schrijven.