Laat jouw stem horen, bepaal een tone of voice

Geplaatst op 30 November 2017 door Anne Kandelaars.

Vaak als wij aan ondernemers vragen wie hun doelgroep is, antwoorden zij direct: “Iedereen!” Lastig, want tot wie richt je jouw communicatie dan? Slimmer is het om te kiezen voor een specifieke doelgroep. Zo voorkom je dat je alleen met hagel schiet. Door jouw doelgroep af te bakenen weet je precies tegen wie je praat en welke problemen je voor hen wilt oplossen. Met de juiste tone of voice zal jouw doelgroep zich begrepen voelen en zich herkennen in jouw product of dienst.

Laat jouw stem horen, bepaal een tone of voice

Wat is een tone of voice

De tone of voice is een manier van benaderen. Je spreekt de doelgroep aan op een manier die bij hen en bij jouw merk past. Een scholier spreek je immers ander aan dan een bejaarde.

Tutoyeren of vousvoyeren

Het is al lang niet meer gebruikelijk om jouw bezoekers standaard met u aan te spreken. Of je jouw doelgroep met u of jij aanspreekt, ligt geheel aan het karakter van jouw bedrijf. Bij een autogarage die alleen actief is in de regio verwacht je misschien eerder een je-vorm dan bij een accountantskantoor. Kijk dus goed naar jouw merkidentiteit.

De lezer aanspreken met u

  • Schept afstand
  • Formeel
  • Onpersoonlijk
  • Vertraagt de tekst

De lezer aanspreken met jij

  • Is direct
  • Informeel
  • Persoonlijk
  • Houdt de vaart erin

Het is misschien een open deur, maar wij zien dat het vaak vergeten wordt: voer jouw tone of voice consequent door en wissel niet tussen verschillende aanspreekvormen.

Wie is jouw doelgroep?

Om de juiste tone of voice te bepalen, moet je eerst weten wie jouw doelgroep is. Iedere organisatie heeft hierin zijn eigen kernmerken. Neem nou bijvoorbeeld een overheidswebsite. Omdat deze begrepen moet worden door een hele brede doelgroep is het verstandig om op het niveau van laaggeletterden te schrijven. Een B2B-website zal daarentegen weer veel meer jargon bevatten.

Laat de stem bij jouw bedrijf passen. Kinderkleding verkoop toch minder makkelijk in ambtelijke taal.

Maak van jouw merk een persoonlijkheid

Is jouw merk warm, grappig en een tikje brutaal of juist zakelijk, betrouwbaar en serieus? Ieder merk heeft een eigen persoonlijkheid die we terugzien in de tone of voice. Als je dit goed doet, leert jouw klant jouw merk steeds beter kennen. Dat versterkt jouw betrouwbare imago. Zo weten we dat de HEMA gewoon ‘echt HEMA’ is en bol.com ‘De winkel van ons allemaal’ is.