Je website moet een persoonlijke touch hebben. Een eigen huisstijl. Een specifieke tone of voice passend bij het bedrijf. Het voelt misschien wat raar om dit over te laten aan een tekstschrijver. Deze staat buiten je bedrijf. Hoe kan hij dan jullie visie goed overbrengen? Als het de juiste is, is dat geen probleem.

Zoeken, zoeken en nog eens zoeken

Je moet ergens beginnen aan je zoektocht naar dé tekstschrijver die bij het bedrijf past. Misschien ga je te werk zoals je een wasmachine uit zou zoeken. Ga je af op reviews. Of op de specificaties of werkwijze. Google is in ieder geval je startpunt.

Waar je op kan letten tijdens je zoektocht:

  • Hoe hoog de website van het tekstbureau of de tekstschrijver in Google verschijnt. Een beetje tekstbureau met verstand van SEO kom je niet pas op pagina 2 tegen.
  • Reviews op de eigen website, maar vooral ook op Google. Een bedrijf zal zelf geen negatieve ervaringen op de website zetten. Misschien dat iemand die wel op Google heeft geplaatst. 
  • Eerdere projecten. Sluiten deze aan op wat jij voor ogen hebt. Een tekstbureau gespecialiseerd in vacatureteksten is niet het meest geschikt voor jouw B1 blogs.
  • Tone of voice. Voel jij je op een prettige manier aangesproken op de website van het tekstbureau. Dat is belangrijk . Dan hebben ze namelijk de tone of voice goed. En mag jij er vanuit gaan dat ze jouw doelgroep net zo gemakkelijk aanspreken als die van henzelf.

De vonk

Online zoeken is een prima startpunt. Maar uiteindelijk wil je ook weten of die persoonlijke klik er is. De vonk moet overslaan. Dat gebeurt doorgaans niet via internet. Maar in een echt gesprek. Vaak is er iets als een kenningsmakingsgesprek, een intake of kick-off. Niet per se om meteen ter zake te komen. Maar gewoon om af te tasten of de samenwerking wat wordt. 

Advies vragen aan collega’s die in zee zijn gegaan met een tekstbureau is altijd slim. Maar het draait uiteindelijk om wat jij belangrijk vindt. Vind je het prettig als een tekstbureau bij jou om de hoek zit? Zoek daar dan als eerste naar.

Lees je in

Iedere tekstschrijver heeft een portfolio op z’n site staan. Kijk niet alleen vluchtig hier doorheen. Maar lees je echt goed in. Daaruit krijg je het beste een impressie van het resultaat wat je kan verwachten. 

Als je klaar bent met het doorspitten van het portfolio wil je natuurlijk ook weten hoe een tekst er voor jou uit zou zien. Je mag verwachten dat jouw teksten toch wat anders lopen dan die van een ander. De meeste tekstbureaus bieden een proeftekst aan. Dat is het makkelijkste vergelijken.

Springt bij ons de vonk over? Test het uit met een vrijblijvend gesprek.

Door Lotje Getikt

Veemarktstraat 34
5038 CV Tilburg
Nederland

T: +31 (0) 13 302 9009
E: tekst@doorlotje.nl