6 do’s en don’ts van sterke linkbuilding

Geplaatst op 25 mei 2018 door Aranka Van Zanten.

Linkbuilding is een ideale manier om hoger in zoekmachines te komen. Pak het op de juiste manier aan en vanuit verrassende hoeken scoor je hoger in Google. Sla een verkeerde weg in en het tegenovergestelde gebeurt. Tijd voor een tactiekbespreking: de do’s en don’ts voor sterke linkbuilding.

6 do’s en don’ts van sterke linkbuilding

De kracht van sterke linkbuilding

Waarom is linkbuilding zo belangrijk? Google plakt een bepaalde waarde aan een url, ook wel de linkwaarde genoemd. Als die hoog is, scoor je beter in Google. Een aantal factoren hebben daar invloed op. Zo telt het aantal webpagina’s die naar jouw pagina linken mee. We maken daarbij onderscheid tussen interne en externe links.

Een voorbeeld van een interne link is een homepage die doorlinkt naar een productpagina. Interne links zijn een hulpmiddel voor Google om te bepalen wat de websitestructuur is en welke pagina’s daarin belangrijk zijn.

In dit blog leggen we de kracht uit van externe linkbuilding. Stel dat VTWonen een link plaatst naar jouw webpagina over landelijke woonkamers. Geloof ons, dat is een dikke like in jouw voordeel. Waarom? Des te vaker deze zogenoemde backlinks op andere websites te vinden zijn, des te hoger je in Google kruipt.

Do: Maak gebruik van jouw kennis en autoriteit

Gastbloggen is perfect voor sterke linkbuilding. Een link in een geplaatst stuk van de redactie scoort punten bij Google. Weet jij alles over wijn? Word specialist en deel jouw expertise op andere websites. In ruil daarvoor vraag je de redactie een link naar jouw website te plaatsen. Gooi dus jouw overtuigingskracht in de strijd en blaas ze omver met jouw kennis.

Don’t: Kies nooit autoriteit boven relevantie

Links vanuit VTWonen werken uitstekend voor blogs over moderne designmeubels of hippe tuinen. Plaatst de online woonwinkel een link naar een kapperszaak of bakker, dan gaan de alarmbellen af. Want wat is de connectie? Google waardeert het niet als je zomaar links gaat harken om een hogere positie te werven. Dat komt jouw linkwaarde niet ten goede. Zorg dus voor links op relevante websites.

Don’t: Links smijten

Vroeger was linkfarming een bekende truc om hoger in Google te komen. Tegen betaling plaatste je een link op een speciaal ingerichte website die weer naar andere sites linken. Deze beïnvloeding van het algoritme resulteerde destijds in een hogere ranking. Nu doorziet de steeds intelligentere zoekmachine deze malafide websites direct. Focus daarom op eerlijke linkbuilding. Het kost meer tijd en moeite, maar hard werken loont.

Do: I wanna be the very best

Hoe overtuig je anderen om jouw link te plaatsen? Het is net zoals een baan fixen bij een gigantische multinational of doorbreken als internationale popster: steek met kop en schouders boven de rest uit. Maak content waar websites over elkaar heen tuimelen om te mogen plaatsen.

Wij creëren dagelijks creatieve content.

Laat ons krachtige teksten maken.

Don’t: Van ruilen komt huilen

Op LinkedIn krijgen we nog vaak verzoekjes voor een linkruil. Site A plaatst de link van site B op zijn site en vice versa. Klinkt ideaal, want zo verspreid je links vliegensvlug. Helaas, pindakaas. De waarde van de link verdwijnt bij deze uitwisseling. Bedank voor dit soort berichten dus vriendelijk.

Do: Waan je als rechercheur op Google

Deze techniek is perfect voor websites met eigen afbeeldingen, zoals een fotograaf met een website vol kiekjes. Grote kans dat anderen de simpele kopieertechniek toepassen en jouw foto’s op hun eigen website plakken. De wet is daar duidelijk over: dit is een no-go. Zoek met Google Reverse Image Search naar afbeeldingen die van jouw hand komen. De schuldigen bied jij direct een oplossing: plaats bronvermelding met een link naar jouw site.

We zijn nog lang niet uitgepraat over linkbuilding. Ontdek meer over deze tactiek in onze linkbuildingtraining en pas het toe op jouw bedrijf.

Of leer alles over SEO in onze andere trainingen.