Tips voor je begint met content schrijven

Geplaatst op 13 januari 2020 door Charlotte Backx.

Jouw potentiële klanten zitten overal. Door de inzet van internet als marketingtool wordt het steeds makkelijker die personen te bereiken. Mits je het goed aanpakt. We geven tips om een contentmarketing strategie uit te stippelen.

Tips voor je begint met content schrijven

Definitie van contentmarketing?

Met contentmarketing zet je informatie zo effectief mogelijk in om jouw doelgroepen te bereiken. Dit kan heel positief uitpakken voor jouw bedrijf. Bezoekers weten je te vinden wat vaak leidt tot meer conversies zoals aankopen, inschrijvingen voor de nieuwsbrief of het invullen van het contactformulier.

Op welke product of diensten wil jij de focus leggen? Is jouw doelgroep al bekend met deze producten en zit hier voldoende marge op om in te investeren? Ga op onderzoek uit voordat je actie onderneemt wat betreft online marketing plannen.

Bepaal de doelgroep

Maak van jouw doelgroep een ijkpersoon. Dit is een verzonnen persoonlijkheid die figuur staat voor jouw gehele doelgroep. Dit is in het begin best lastig want hierdoor voelt het alsof je een grote groep uitsluit. Toch is het een van de beste manieren om met contentmarketing te starten. Je krijgt heel helder voor ogen wie je aanspreekt. Hoe heet jouw klant, hoe woont diegene, in welke auto rijdt hij naar welke baan, wat zijn wensen en ambities? Wanneer je de ijkpersoon helemaal hebt vormgegeven moet je als het ware direct op de fiets naar de winkel kunnen om het perfecte cadeau uit te kiezen.

Weet jij het perfecte cadeautje voor jouw doelgroep? Dan zit je goed.

Wat wordt de boodschap?

Bedenk welke boodschap je wilt overbrengen aan de doelgroep, of de ijkpersoon in dit geval. Wat heeft diegene eraan? Bedenk ook welke functionaliteit jouw boodschap meekrijgt voor de bezoeker, wordt het informatief waarbij je deskundigheid uitdraagt over het onderwerp, is het meer ter inspiratie, wordt het een leuk-om-te-weten of een dit-moet-je-weten-stuk? Wat wil jouw ijkpersoon en wat kun jij bieden op dat vlak?

Hoe breng je de boodschap over?

Je bepaalt zoals ze dat in marketingland noemen de tone of voice. Het taalgebruik dus. Dit is een combinatie van hoe jij je wilt uitdragen en hoe de ijkpersoon het liefste aangesproken wordt. Gebruik je Engelse termen, vakjargon en afkortingen? Tutoyeer je of niet en hoe zit het met gemiddelde zinslengtes? Wanneer je het schrijven onder de knie hebt volgt nog een belangrijke vraag: bied je veel tekst (blogs, whitepapers, e-books) of liever infographics, video’s of geluidsfragmenten? En hoe moet dat er dan uitzien of klinken? Denk hierbij aan kleurrijk, rustig, gebloemd, luisteren we naar een man of vrouw, met of zonder achtergrondmuziek of -geluiden? Laat het passen bij de ontvanger en jouw bedrijf.

Het is niet de bedoeling dat de content op jouw website verpietert. Ga er actief mee aan de slag.

Vermarkten van jouw content

Het is niet de bedoeling dat de content die je maakt op jouw website verpietert. Een van de redenen om met goede contentmarketing te beginnen is om jouw doelgroep op verschillende kanalen te vinden en naar jouw site te leiden.

Breng de kanalen in kaart

Waar bevindt jouw ijkpersoon zich? LinkedIn, Facebook, Twitter, Pinterest, Instagram, YouTube? En welke externe sites spreken hem of haar aan? Zijn er bijvoorbeeld bepaalde blogs, websites of fora waar jij jouw content kunt plaatsen om in contact te komen met de doelgroep? Vergeet ook de digitale nieuwsbrief niet mee te nemen in dit plaatje.

Welke boodschap op welk kanaal?

Hoe willen jouw potentiële klanten aangesproken worden op de verschillende kanalen en met welke content? Ook belangrijk: in welke fase van hun aanschafproces zitten zij wanneer ze jouw content voorbij zien komen? Je kunt je voorstellen dat de groep in jouw mailling verder in het aankooptraject zit en meer bekend is met jouw merk dan de toevallige spotter op Pinterest. Houd hier rekening mee bij het opstellen van jouw boodschap.

Formuleer doelen voor jouw content campagne. 

Dit kunnen er meerdere zijn, maar probeer het te beperken tot drie. Een doel is niet: ik wil meer bezoekers op mijn website, maar: over vier maanden wil ik mijn bezoekersaantallen verdubbeld hebben. Een doel is ook niet: ik wil meer winst, maar: op deze productgroep wil ik binnen een half jaar de gemiddelde orderwaarde verdrievoudigd zien. Hoe specifieker jij de doelen formuleert, des te beter je ernaar kunt werken.

Maak iemand verantwoordelijk

De contentinspanningen versloffen gegarandeerd als je er niet iemand binnen het bedrijf verantwoordelijk voor maakt. Van schrijven tot publiceren valt binnen zijn takenpakket. Ook is deze persoon verantwoordelijk voor het beantwoorden van vragen en reageren op reacties op social media kanalen. Laat de verantwoordelijke bij iedere publicatie een berichtje sturen naar alle medewerkers. Zij kunnen de content dan ook verder verspreiden op hun privé-kanalen.

Aan de slag met online marketing

Met al deze tips op zak, kun je aan de slag met contentmarketing. Creëer constant nieuwe content die aansluit op de wensen van jouw bedrijf en de ijkpersoon en uiteraard ook bijdraagt aan het behalen van de doelen. Vergeet niet regelmatig de cijfers te analyseren en waar nodig nieuwe doelen op te stellen om de koers aan te passen.

Een zetje nodig?

Wij helpen je met het pakket Voor Bazen of Bizar Goed Bloggen.