Like, deel, post en tag erop los met onze socialmediatips

Geplaatst op 6 mei 2019 door Aranka Van Zanten.

Social media is een must voor ieder bedrijf. Het is een uitstekend middel om je bereik te vergroten, nieuwe klanten te werven en jezelf neer te zetten als een merk. En een manier om jouw verse content te delen met de wereld. Onmisbaar dus. Daarom geven wij socialmediasuggesties bij al onze blogs, referentieverhalen en andere online content. Ontdek hoe je die het beste kunt inzetten.

Like, deel, post en tag erop los met onze socialmediatips

Onderzoek waar jouw doelgroep is

Waar jongeren Facebook massaal inruilen voor Instagram, maken ouderen pas net een account aan. Om jouw doelgroep te bereiken, moet je weten waar ze zich bevinden. Gelukkig zijn er talloze onderzoeken die daar een antwoord op hebben. Houd bijvoorbeeld het jaarlijkse Nationale Social Media Onderzoek aan. Zo weet je in welke kanalen jij kostbare tijd en moeite moet investeren.

Zet beelden in

Be a flamingo in a flock of pigeons. Oftewel val op met een pakkend beeld. Het geeft jouw post net dat zetje waarmee je opvalt tussen de rest. Gebruik het liefste een zelfgemaakte, ludieke foto die perfect aansluit op je bericht. Ga je voor een stockfoto, kies dan een echt unieke. En heb je een foto al eens geplaatst, hergebruik hem dan door in te zoomen, er een filter overheen te zetten of in een template te gieten.

Gebruik hashtags slim

In onze suggesties vind je vaak hashtags. Daar is natuurlijk een reden voor. Stel, we schrijven het bericht ‘Ontdek de smaken van #stroopwafels bij Gert’. Het woord waar het hekje voorstaat, in dit geval stroopwafels, popt op wanneer iemand hierop zoekt. Jouw bericht verschijnt dus op het scherm van de socialmediagebruiker.

Voeg er gerust meer hashtags aan toe, zoals #zoet #koekje #lekkerhapje. Meer hashtags betekent meer kans om gevonden te worden. Maar wordt niet te enthousiast. Met 20 hashtags kom je enigszins wanhopig over.

Ook belangrijk: houd je op Twitter aan het maximum aantal tekens van 280.

Word een local op social media

Social media draait om contacten leggen. Iemand die onder jouw post reageert, waardeert een reactie terug. Ga daarom in gesprek met je volgers en onderhoud het contact. En belangrijk: what you give is what you get. Reageer, like en deel andere berichten en volg jouw volgers terug. Creëer zo een band.

Houd overzicht

Een post op Facebook, bericht op LinkedIn en een kiekje op Instagram: soms zie je door de bomen het bos niet meer. Houd jouw socialmediakanalen overzichtelijk met een slim programma als Buffer. Alle accounts zijn gekoppeld in 1 omgeving. Zo schakel je snel en eenvoudig tussen alle kanalen en plan je alles voor een langere periode in. Vervolgens doet Buffer de rest.

Old but gold
Gouden tip: deel content gerust meerdere keren op social media. Post het blog vandaag, over een half jaar en een jaar weer. Zo trek je met oudere content nieuwe bezoekers naar je website. En staat jouw blog ook niet te verstoffen.

Wees constant

Een Facebookaccount dat in januari nog 5 keer per week postte en in maart 1 keer, is niet constant. Volgers weten daardoor niet wat ze van je kunnen verwachten. Post daarom regelmatig en houd een schema aan. Maak het jezelf gemakkelijk door al een maand vooruit te denken en in te plannen. Wees bovendien constant door te werken met een huisstijl en vaste rubrieken.  

Onze doe-het-zelf socialmediatips:

  • Maak de lezer nieuwsgierig. Licht bijvoorbeeld een tipje van de sluier op en geef alvast 1 tip van de 8 die in je blog staan.
  • Schrijf kort en krachtig. Lange berichten worden abrupt afgekapt op de tijdlijn, waardoor jouw boodschap niet meer overkomt. Begin dus ook sterk en spoor mensen aan om verder te lezen.
  • Eindig de post met een actie. Bijvoorbeeld ‘Doe je voordeel met onze tips’ of ‘Ontdek het antwoord in ons blog’. Zo trigger je de lezer om te klikken.

Met ons maandelijkse contentpakket heb jij altijd wat te posten. Ontdek wat we voor jou kunnen betekenen.