SEO schrijven: maak goede content, dan scoor je beter

Geplaatst op 24 juni 2016 door Anne Kandelaars.

De zoekmachine wordt steeds slimmer. De dagen dat we woorden verstopten in onze website en links inkochten bij een linkfarm liggen gelukkig mijlenver achter ons. Sterker nog: dit soort websites worden keihard afgestraft door onder andere Google. Wat dat precies voor jou betekent vertellen we hier. O ja en andere zaken om rekening mee te houden.

SEO schrijven: maak goede content, dan scoor je beter

Maak jouw website beschikbaar voor mobiel

Het gebruik van smartphones zorgt er al jaren voor dat mensen op kleine schermen jouw website bekijken. Dit moet niet alleen lekker leesbaar zijn, je moet er ook makkelijk door kunnen navigeren. Zo’n responsive design is niets nieuws, maar wel steeds belangrijker voor jouw zoekmachineresultaten. En tja, een fris mobiel ontwerp is leuk, maar daar moet je inhoudelijk iets mee doen.

  • Titels moeten korter
  • Ook jouw meta-titel
  • Alinea’s lezen lekker tot 100 woorden
  • Beelden moeten wel voorkomen, maar niet om de drie letters
  • Call-to-action buttons plaats je op rechts: dicht bij de duim
  • Lijstjes blijven fijn

Lekker dicht bij huis

Veel SEO professionals verwachten dat Google zich opnieuw gaat inzetten op lokaal zoekvolume. Sinds Pigeon in 2014 is het lokale algoritme al belangrijk, maar de invloed wordt steeds groter. De toename van mobiel zoekvolume en steeds meer draagbare apparaten zorgen ervoor dat er niet alleen maar stedelijke of regionale resultaten vertoond moeten worden, maar zelf per wijk of straat het beste beste antwoord op de zoekopdracht zichtbaar moet zijn.

Wie zoekt er nog op een woord?

Zoek jij nog op de term schoenen? Hooguit op jouw mobiel. Op de computer ben je echt veeleisender met termen als ‘roze schoenen met glitterhak’ of ‘adidas sneakers maat 40’. Met de komst van ingesproken zoekopdrachten op smartphones verandert SEO schrijven. De zoektermen worden nog langer en er blijken dagelijks zoekvragen binnen te komen die Google nooit eerder te verduren had. Met ingesproken berichten veranderen zoekopdrachten van een simpel woord als ‘schilder’ naar ‘een betaalbare winterschilder in de buurt van Tilburg’. Deel jouw pagina’s daarom in per categorie (voor degene die nog typt op zijn smartphone) en voeg een longtail zoekterm toe voor de hippe gebruikers van Google.

Beter save then sorry

Gehackt worden is niet oké en zorgvuldig ingevulde informatie van jouw bezoekers die op straat terecht komt is zeker niet oké. Google heeft de veiligheid van (be)zoekers hoog in het vaandel staan. Zorg daarom voor een veilige website. Bijvoorbeeld door een SSL-certificaat, maar ook door niet meer informatie van jouw bezoekers te vragen dan strikt nodig.

Voorbeeld: Vraag niet om het telefoonnummer of woonadres wanneer jouw bezoeker zich enkel inschrijft voor de digitale nieuwsbrief.

Schelden in de kerk

Tot slot (en dat klinkt als vloeken in het heiligdom van een tekstschrijver): zorg regelmatig voor visuele content. Een combinatie van SEO schrijven, video en infographics wordt steeds belangrijker. Het heeft een groot bereik, hoge betrokkenheid en bezoekers blijven langer op jouw website hangen, wat de gebruikerservaring vergroot. Google wordt ook steeds beter in het ‘lezen’ van visuele content. 

Wekelijks SEO schrijven voor een groot bereik

Tekstbureau Door Lotje Getikt biedt op maat gemaakte, maandelijkse pakketten aan waarmee we het online bereik van jouw bedrijf vergroten. Hierbij maken we een contentagenda voor continuïteit. Ieder bedrijf heeft een verhaal te vertellen. Kom eens langs om dat van jou te bespreken.