SEO is in 2019 nog steeds onmisbaar

Geplaatst op 14 januari 2019 door Charlotte Backx.

Feit: SEO is niet langer een leuk extraatje binnen jouw communicatieplan. Het is essentieel om jezelf te vermarkten. Laat jezelf inspireren om te starten met SEO. In dit blog 5 krachtige argumenten.

SEO is in 2019 nog steeds onmisbaar

1. Wie zoekt zal vinden

Door goede SEO wordt je zichtbaar voor een publiek dat specifiek geïnteresseerd is in jouw product of dienst. Waar televisie-, radio- en krantenadvertenties een heel algemene doelgroep bereiken, zorgt SEO dat je precies target op wie je wil bereiken.

De ‘ouderwetse’ media zijn zeker nuttig: je bent zichtbaar voor mensen die nog niet eens wisten dat jouw product bestond of dat ze het wilden. Ook voor bekende merken als Dreft en Calvé werkt dit perfect, omdat we in supermarkten onbewust keuzes maken voor namen die we kennen.

Maar wie tegenwoordig op zoek is naar een stofzuiger, een accountant, een fijn gezinsuitje of vakantiehuis in de Ardennen stort zich op Google. Snel tikken we wat woorden in die passen bij onze zoekopdracht. Een oogwenk later geeft de zoekmachine ons alle informatie die we nodig hebben. Die eerste zoekresultaten: daar wil jij tussen staan.

In een nanoseconde staat de wereld aan onze voeten. Hierdoor raakten we wat verwend en hechten we ook niet meer veel waarde aan één leverancier. Vandaag koop ik mijn schoenen bij Zalando, volgende week zie ik een mooie aanbieding bij de Wehkamp. Online zoek ik precies uit wat ik wil, daarna loop ik pas naar de winkel. Als ik überhaupt nog naar de winkel ga en mijn bestelling niet gewoon meteen online plaats.

Organische zoekresultaten (SEO) zijn voor bijna alle websites de primaire bron van hun verkeer. Nog zo’n sterk argument pro SEO.

2. SEO kost geld maar schieten met hagel is duurder

Veel ondernemers laten zich tegenhouden door de kosten van SEO. Begrijpelijk, maar we zetten de alternatieven even op een rij.

  • Je doet niets. Hierdoor loop je online leads mis en werk je niet optimaal aan jouw naamsbekendheid. Je moet het hebben van een beperkte kring afnemers die alleen met mond-tot-mondreclame en intensief netwerken kan groeien. Hierdoor loop je inkomsten mis, ben je kostbare tijd kwijt en geef je alsnog veel geld uit aan acquisitie.
  • Je laat jouw personeel ‘nieuwsstukjes’ voor op de website schrijven. Dat is in principe een goed idee, want zo houd je de site actueel. Maar jouw medewerkers kosten ook geld, zijn veel tijd kwijt en raken vaak gefrustreerd van het schrijven van deze content. Daarbij hebben ze van SEO waarschijnlijk geen kaas gegeten, dus het is nog maar de vraag of het zijn vruchten afwerpt. Wanneer meerdere mensen verantwoordelijk zijn voor de bedrijfscommunicatie mist er vaak ook een duidelijk strategie en schiet je alsnog met hagel.
  • Je kiest ervoor te investeren in Google-advertenties. Dit kost ook geld, maar dan zie je tenminste direct resultaat in de vorm van meer websitebezoekers en soms ook leads. Een aardig alternatief, maar je kunt er nooit meer mee stoppen. Het is een constante kostenpost waarvan de resultaten direct wegvallen wanneer je ermee stopt. Een investering in SEO sijpelt nog jaren door en de resultaten kunnen alleen maar groeien wanneer je ermee bezig blijft.

3. Met SEO kun je sturen

Met goede SEO-teksten richt je de website strategisch in. Zo neem je bezoekers aan de hand en leid je ze door een salesfunnel naar jouw doel.Bijvoorbeeld het winkelmandje of jouw contactformulier.

Het sturen begint al in de zoekmachine zelf. De meta-titel en meta-description zijn onderdeel van jouw SEO-pagina en je kunt zelf bepalen wat hier staat. Voeg een goede call-to-action toe die motiveert om te klikken. Zo hoef je niet per se op de eerste positie te staan om jouw doelgroep toch te laten kiezen voor jouw link.

4. Het gaat verder dan de positie

Nog veel ondernemers denken dat SEO alleen goed is voor de positie van jullie website in Google. Maar het doet veel meer dan dat.

Ten eerste heeft SEO een enorme invloed op het consumentenvertrouwen in jouw merk. Met de juiste SEO neemt de goede reputatie van jouw bedrijf een vlucht. 85% van de zoekers beoordeelt een bedrijf online voordat ze een aanschaf doen. Dit geldt voor een aankoop in een webshop, maar net zo goed voor de keuze van accountant.

Ten tweede: bezoekers die organisch (dus via SEO) binnenkomen worden sneller beoordeeld als gekwalificeerde lead. Daarom zijn internet- en marketingbureaus ook zo dol op SEO.

Op de derde plaats helpt SEO het aantal artikelen op de website verhogen en creëert het daarmee ook de mogelijkheid om content te verspreiden. Doe dit slim. Ieder artikel is goed voor meerdere post op socialmediakanalen. Dit brengt jou steeds weer onder de aandacht bij potentiële opdrachtgevers of consumenten.

Tot slot helpt Google bedrijven die investeren in hun website een handje met rich snippets. Bijvoorbeeld door bij jouw bedrijfsnaam een kaartje te vertonen met openingstijden, adresgegevens en telefoonnummer. Maak hiervoor een Google Mijn Bedrijf aan.

5. SEO zorgt voor ontwikkeling

Zoals jouw bedrijf niet stilstaat, mag jouw site ook niet stagneren. Als het goed is, verbeteren diensten steeds weer of komen er producten in jouw shop bij. Door gericht met SEO aan de slag te gaan, is het eenvoudig om ook dit soort ontwikkelingen zichtbaar te maken voor jouw klant. Zo weet hij dat jij constant vernieuwt. En Google trouwens ook.

Daarbij verandert Google regelmatig zijn eisen en normen rondom SEO. Zo is een SSL-certificaat inmiddels een echte must en zijn websites die nog niet mobielvriendelijk zijn het equivalent van met een paard en wagen over de snelweg willen rijden.

Bedrijven die slim met SEO bezig zijn volgen de richtlijnen van Google en voldoen aan diepgaande websitecontroles. Dit geeft langdurige boosts bij iedere verandering in het algoritme. Je dwingt er bovendien optimale gebruikerservaring en technische verbeteringen mee af. Kortom: SEO is anno 2019 onmisbaar voor ambitieuze bedrijven die vol inzetten op een succesvolle toekomst.