SEO in 2018: Dit moet je weten

Geplaatst op 15 January 2018 door Anne Kandelaars.

Google pakt websites van lage kwaliteit steeds fermer aan. Duplicate content, teksten met zoekwoord-stuffing en pagina’s met weinig woorden verdwijnen zo in het digitale afvoerputje. Door Lotje Getikt vertelt je precies wat je moet weten over SEO in 2018.

SEO in 2018: Dit moet je weten

Slow writing

SEO is ook in 2018 een weg die je langzaam bewandelt. Zorg dat al jouw content op expertniveau is geschreven. Is jouw artikel voor jouw doelgroep het beste dat op het internet te vinden is? Dan is het goed genoeg om te plaatsen. Waak ervoor dat de content niet te commercieel wordt. Uiteraard hoeft jouw website geen Wikipedia te worden, maar een goede verhouding tussen commercieel en informatief is cruciaal. Zo geef je de klant de beste gebruikerservaring. En dat vindt Google dan weer fijn.

Maak unieke content

Gekopieerde teksten of blogs van derden die jij deelt: ze doen de truc allang niet meer. Voorkom dat Google zijn Kung-Fu Panda op je afstuurt en plaats alleen unieke content op jouw website. Zorg daarbij ook dat elk pagina-onderwerp uniek is. Een klant heeft niets aan tien min of meer dezelfde pagina’s over stapelbedden. Die informatie had immers net zo gemakkelijk op een pagina kunnen staan. Google herkent dit en straft je af op dit soort keywoordtrucjes.

Ook voor SEO in 2018 geldt: maak jouw website mobielvriendelijk! Korte alinea’s, bullets, links en afwisseling houden de spanningsboog van jouw mobiele lezer gespannen.

Houd het interessant

Google houdt van informatie, maar niet als het louter gebakken lucht is. Er is dus geen specifieke paginalengte die je moet aanhouden, zo lang het maar interessant blijft. Als jij 600 woorden ook in 300 woorden kunt gieten, doe dat dan. Heb je toch liever een houvast? Wij proberen altijd minimaal 250 woorden per pagina aan te houden. Als je minder te vertellen hebt, is misschien geen pagina waard.

Ook technisch is er misschien werk aan de winkel. Met de lancering van Chrome 62, waarschuwt Google voor onbeveiligde formulieren op websites. Dit is een gerichte stap naar het voortrekken van HTTPS-beveiligde websites in de zoekresultaten.

Dubbel zoveel tekens

Na veelvuldige tests heeft Google de lengte voor meta-descriptions aangepast. Waar dat er eerder 155 mochten zijn, kun je nu 300 tekens lang jouw boodschapverkondigen in de zoekmachine. Deze kan worden uitgelicht als snippet.

SEO in 2018

Ieder jaar verwerkt Google zo’n 500 tot 600 aanpassingen in het algoritme. Sommigen zijn heel klein, anderen hebben een behoorlijke impact. Wanneer je kiest voor een nieuwe website, adviseren wij daarom altijd nieuwe teksten toe te voegen. Verouderde technieken in de tekst kunnen bij de lancering van de website zorgen voor een daling in jouw zoekresultaten.