Push and pull: schrijf perfecte pushberichten

Geplaatst op 28 december 2018 door Aranka Van Zanten.

De onontdekte wereld van pushberichten is het bezoeken waard. Met één klik stuur je bezoekers naar jouw website, producten of contactformulier toe. Maar clicks krijg je alleen met pakkende teksten. Ontdek 4 tips en laat je website ontploffen.

Push and pull: schrijf perfecte pushberichten

Pushberichten zijn een laagdrempelige manier om bezoekers te trekken. Geen wonder dat de start-up Pushbird de focus op deze bijna ongebruikte marketingtool legt. Het idee is simpel: verleid ze met een pakkend bericht op hun telefoon of laptop en stuur ze vliegensvlug naar jouw website. Het resultaat is een verhoogde conversie, meer interactie en terugkerende bezoekers. Nu wij een tijd schrijven onze opdrachtgever Indicia verzamelden wij 4 tips voor die ene, krachtige, pakkende pushbericht.

Tip 1: De ‘FOMO’

Een pushbericht kan je snel wegklikken op je telefoon. Maar wanneer je wordt overtuigd dat je dit artikel écht niet moet missen of een deal een buitenkansje is, denk je wel twee keer na of je het pushbericht negeert. De FOMO, Fear Of Missing Out, is daarom een uitstekende manier om bezoekers te trekken.

Verdubbel het aantal clicks en gebruik een zin als ‘alleen vandaag nog 10% korting’.

Tip 2: De ‘what’s in it for me’

Je kan nog zo vertellen dat jouw matras fantastisch is, maar een lezer wil weten wat hij eraan heeft. Daar draait het om bij de what’s in it for me. Zorgt het matras voor minder rugklachten, minder transpireren en betere nachtrust, zijn de om. De what’s in it for me moet jij altijd in je achterhoofd houden bij het maken van content. Dus ook bij pushberichten.

Tip 3: De ‘schaar’

Zoom in op details die lezers boeien en laat de rest achterwege. Voorkom zo langdradige pushberichten. Hier komt de ‘schaar’ om de hoek kijken. Knippen, knippen en knippen totdat er maximaal 70 tekens overblijven. Meer heb je echt niet nodig. En vergeet vooral de FOMO en what’s in it for me niet.

Tip 4: De ‘variatie-knop’

Pushbird biedt talloze opties waarmee je snel uit de voeten kunt. Variatie houdt de lezer scherp. Trigger bijvoorbeeld met het stellen van een vraag als ‘weet jij hoe je pushberichten schrijft?’ en geef multiple choice-antwoorden waar de ontvanger op kan klikken. Of voeg een sprekende afbeelding toe.

Door vragen te stellen, leer je jouw doelgroep steeds beter kennen. Handig, want zo kan jij doelgerichtere content maken. Vraag maar raak dus.