Skip to main content

Een bomvolle vijfde stageweek. De Outlookagenda van Eva bestond deze dagen vooral uit interviewen voor verschillende projecten en het uitwerken van de tekstenOok brainstormde ze met collega’s om op een creatieve manier een whitepaper voor Door Lotje Getikt op touw te zetten. Zo’n drukke week vraagt om een zeer belangrijke competentie: plannen.  

Even voorstellen 

Hoi! Mijn naam is Eva. In het weekend scheur ik op de racefiets het liefst over fietspaden. Doordeweeks racen mijn vingers over het toetsenbord van Door Lotje Getikt. Als vierdejaars journalistiekstudent mag ik namelijk mijn afstudeerstage bij dit toffe Tilburgse bedrijf lopen. Hoe ik dat vind en wat ik precies doe, lees je wekelijks hier in mijn blog. 

Plannen is key

Plannen, researchen, interviewen, tikken, opsturen voor feedback en opnieuw tikken. Mijn week in een notendop. En dat voor meerdere opdrachtgevers. Alles door elkaar. Wat ik fijn vind tijdens meerdere lopende projecten: overzicht houden en alles goed plannen. 

Zo zorgt Eva voor een strakke planning

  • Schrijf op wat je allemaal moet doen. Zo creëer je overzicht. In een oogopslag zie je wat je nog moet doen. Het schept orde en zorgt voor een rustgevend gevoel.  
  • In het verlengde van tip 1: schrijf deadlines op. Ook dit zorgt voor een goed overzicht. Je ziet snel welke projecten prioriteit hebben. 
  • Schat in hoeveel tijd bepaalde opdrachten duren. En plan die tijd in je agenda. Je ziet meteen hoeveel ruimte je nog hebt voor eventuele andere klussen. 
  • Stop als het niet lukt. Soms zie je het niet meer. De tekst vloeit niet meer uit je vingers. Gun jezelf de tijd om de tekst aan de kant te leggen. Ga er op een later weer mee verder. Vol nieuwe energie. Aan het einde van de streep ben je dan sneller en meer punctueel. Dikke tip: in de tijd dat je deze tekst aan de kant legt, kun je verder met een andere opdracht. Zo blijft je planning op orde.  

Ik interviewde deze week drie mensen, voor twee verschillende opdrachten. Twee interviews gingen over hybride werken. Ik sprak mensen die vanuit het zonnige Spanje werken. We hadden het over de praktische invulling van hun werkdagen. Later spreek ik nog twee andere hybride werkers. Die vier verhalen bundel ik uiteindelijk tot een artikel. 

“De interviews voelden als gezellige gesprekken. Ik kwam alles te weten over de hybride levensstijl. En over hun Spaanse leven. Heerlijk, klonk het. Toch kan niets op tegen het vrolijke Tilburgse DLG-kantoor.”

Eva de Graaff

Ontwikkelen van mijn interviewskills

Ik merk dat ik soms nog kan werken aan het doorvragen tijdens het interviewen. Dit ga ik doen door nog beter te luisteren naar de gesprekspartner. En aanhaken bij interessante uitspraken. Verder verloopt het als een fijn gesprek, waarbij ik alles te weten kom om een aantrekkelijke tekst te maken. Een van de geïnterviewden complimenteerde me na afloop over mijn interviewtechniek. Die steek ik in mijn zak. 

Nieuwe webteksten tikken 

Tot slot sprak ik deze week met een ondernemer die nieuwe teksten voor zijn website wil. Die mag ik tikken. Oude teksten herschrijven, nieuwe onderwerpen toevoegen. Het interview was verhelderend. Het gesprek ging voornamelijk over de tone of voice. En over zijn specifieke wensen voor de website en de nieuwe diensten die hij aanbiedt.  

De week van de eerste tussentijdse stagebeoordeling

Spannend. De eerste tussentijdse beoordeling. Eentje om trots op de zijn. Een kijkje in het commentaar. 

De aandachtspunten plannen, interviewen, schrijven, creativiteit en tone of voice scoorden goed. Vijf punten van aandacht mét daarachter mijn commentaar: 

  • Actief schrijven: inderdaad, ik tik soms nog te veel werkwoorden. Kan beter. 
  • SEO: lastig, dit is nog nieuw. Hier ga ik me de komende maanden absoluut verder in verdiepen om het onder de knie te krijgen. 
  • Mobielvriendelijk: alinea’s mogen korter. Mee eens. 
  • Conversiegericht: ik ga eraan werken om meer te triggeren. 
  • Elementen toevoegen: schiet er nog wel eens bij in. Quotes en kaders mogen vaker. 

Tijd om te tikken. Ik maakte een eerste opzet met de onderwerpen die op de website aan bod komen. Werkte dit uit. Zo had ik voor mezelf een fijn begin. Een collega las deze eerste opzet tegen en gaf feedback. Haar woorden in het kort: maak het nog iets unieker, verfrissender. Dat ga ik doen door de oude teksten, die ik herschrijf, meer los te laten. Ik hing nog te veel op de oude opbouw. Die mag nieuw. De frisse wind mag door alle teksten van de website. Met die gedachte in het achterhoofd ga ik aankomende week aan de slag.  

Stiften in de aanslag

Verder iets nieuws: brainstormen. Samen met een collega zat ik om de tafel. Groot vel papier, gekleurde stiften. Al onze ideeën kladden we neer. 

We dachten twee whitepapers voor DLG uit. Dit is een waardevol document dat de diepte ingaat over een bepaalde dienst. Met dit naslagwerk dompelen we ons onder in een specifiek onderwerp. In mijn geval: employer branding en spreeksessies. Toekomstige opdrachtgevers die dit naslagwerk lezen, weten precies wat ze kunnen verwachten.  

Genoeg te doen. Volgende week kan ik weer tikken tot de blaren op mijn vingers staan. 

Natuurlijk wil jij ook meetikken in het leukste kantoor van Tilburg.