9 gouden tips voor het schrijven van een uitmuntend persbericht

Geplaatst op 8 september 2016 door Charlotte Backx.

Als je niet weet hoe een persbericht in elkaar steekt, is de kans heel groot dat deze linea directa de prullenbak ingegooid wordt. Journalistieke media krijgen dagelijks ontzettend veel persberichten binnen, over van alles en nog wat. Hoe zorg je er nou voor dat jouw persbericht uitsteekt boven de rest en wél wordt overgenomen door de media?

9 gouden tips voor het schrijven van een uitmuntend persbericht

Persberichten zijn voor zowel grote als kleine bedrijven een zeer geschikte manier om de buitenwereld te laten weten dat er iets interessants staat te gebeuren. Met een goed persbericht creëer je aandacht. En dat wilt iedereen. Deze 9 gouden tips helpen jou op weg naar een duidelijk, pakkend en professioneel persbericht. Haal die aandacht binnen!

Een uitmuntend persbericht schrijven: 9 tips

1. Verplaats je in de positie van de journalist
Een persbericht is niet hetzelfde als een advertentie. Houd in gedachte dat het persbericht echt over iets nieuwswaardig moet gaan en maak in het persbericht ook goed duidelijk wat de nieuwswaarde is en waarom de lezer nooit meer in zijn leven zonder kan. Hierdoor trek je sneller de aandacht van de journalist én van het publiek. Voor wie is dit interessant en vooral: waarom?

2. Maak de lezer gretig
De eerste indruk is altijd belangrijk. Kies daarom een sterke titel en inleiding. De titel moet zowel beschrijvend als prikkelend zijn, zodat de lezer weet waar het over gaat, maar toch door wilt lezen. De lezer wilt snel weten waar het over gaat, dus omschrijf in de intro de 5 W’s en de H: wie, wat, waar, wanneer, waarom en hoe? Let wel op dat dit geen opsomming van feiten wordt en maak de lead niet langer dan 50 woorden.

Journalisten kunnen in één oogopslag zien of het interessant is voor hun medium.

3. Houd het simpel
Een persbericht hoeft niet lang en moeilijk te zijn. Sterker nog: het beste is om een persbericht niet langer te maken dan één A4-tje. Het moet makkelijk te lezen zijn en het mag niet langer dan een paar minuten duren voordat de lezer een goed idee krijgt van het onderwerp. Maak de journalisten nieuwsgierig door niet alles weg te geven, zodat ze vanzelf contact met je opnemen.

4. Structuur is alles
Een van de belangrijkste regels voor een goed persbericht: het moet oprolbaar zijn. Zet dus de belangrijkste informatie bovenaan, en de minst belangrijke informatie onderaan. Hierdoor kan de journalist alinea’s schrappen als dit nodig is. Ook zijn journalisten gewend aan een bepaalde volgorde in persberichten. Houd je dus goed aan de structuur.

Tips over de structuur van het eerste uur

  • De vermelding: —PERSBERICHT— en de datum
  • Een goede titel: trek de aandacht maar zorg er wel voor dat de lezer snapt waar het over gaat
  • Het bericht zelf, gebruik goed de tips hierboven!
  • Een duidelijke melding dat het persbericht hier ophoudt. Hierdoor weet de journalist dat de informatie die gebruikt mag worden, hier stopt. Zorg ervoor dat de melding niet over het hoofd te zien is, bijvoorbeeld door —EINDE PERSBERICHT— neer te zetten
  • Een noot voor de redactie

5. Met goede woorden kun je scoren
Zoek goede verwijswoorden en synoniemen. Voorkom hiermee dat je vaak dezelfde woorden gebruikt. Schrijf zoveel mogelijk in de actieve vorm en in de tegenwoordige tijd.

6. Planning en communicatie
Erg belangrijk is de datum waarop het persbericht de buitenwereld in gaat. Wees niet te vroeg, dan zijn veel mensen het vergeten als het zover is, maar wees ook niet te laat, want dan is het voor journalisten vaak te laat om een artikel aan het persbericht te wijden. En we blijven het toch zeggen: houd je social media goed bij.

7. Stuur het naar de geschikte media
Zorg ervoor dat je het persbericht naar media stuurt die ook echt geïnteresseerd zijn in jouw nieuws. Denk aan specifieke vakbladen of blogs. Nieuwe media tellen ook, zoals sterke doelgroepgerichte website’s. Hierdoor is de kans dat er iets met jouw persbericht wordt gedaan, veel groter.

Tip: Vermijd identieke woorden

Synoniemen doen het altijd goed. Hierdoor voorkom je dat je steeds dezelfde woorden gebruikt, en geef je de tekst meer leven. Www.synoniemen.net is de perfecte site om aantrekkelijke synoniemen te vinden.

8. Verfijn het met een goed einde
De journalist moet duidelijk zien tot waar de informatie in het persbericht overgenomen mag worden. Maak dus duidelijk waar het persbericht stopt. Zet het met hoofdletters onderaan of gebruik tekentjes om het einde aan te duiden. Hierna volgt de noot. Hierin staan de contactgegevens en andere informatie bestemd voor journalisten.

Zorg ervoor dat de contactpersonen bereikbaar zijn en dat zij voldoende over het onderwerp weten. Een korte omschrijving van het bedrijf en een link naar de website waar het persbericht over gaat, kan je ook toevoegen in de noot. En als je beeldmateriaal meestuurt, wees er dan zeker van dat dit van goede kwaliteit is. Hoe scherper en groter de foto, hoe beter.

9. Keep in touch
Wanneer het persbericht de wereld uit is, houd dan goed contact met de journalisten die aan de haal zijn gegaan met jouw bericht. Ook belangrijk: bel na. Het kan zomaar zijn dat de journalist die net jouw persbericht heeft gelezen, in de stress schiet vanwege een deadline, en dus jouw mail is vergeten.

Kom je er niet uit?

Heb je geweldig nieuws te melden, maar moeite met het schrijven van een persbericht? Wij helpen je graag. Regelmatig verschijnen er artikelen van ons op Frankwatching waarbij wij als ghostwriter optreden.