En hoe jouw inzet zich wel dubbel en dwars terugverdient
Een flyer, nieuwe webteksten, communicatiegids. Je brainstormt, regelt en plant je een ongeluk, maar concreet resultaat ontbreekt. Ja, het is wel tastbaar. Maar de hogere doelstelling waar jouw middel aanhangt – meer omzet, meer online bereik -, daar zie je nauwelijks verandering in. Hoe kan dat dan, vraag je jezelf af. Ik leg het je graag uit.
Plots zegt daar het managementteam: “We moeten een nieuwe website, want deze chaos spreekt de doelgroep niet meer aan.” En jij, als communicatiemedewerker, bent de geroepen persoon om dit op te pakken. Een nieuwe koers, website en teksten. Je werkt je bloed, zweet en tranen en giet het bedrijf in een nieuw jasje. Binnen de gevraagde 3 maanden nog wel. Er staat een parel online, maar weer staat het online bereik nagenoeg stil.
Oeps, te laat
Weet je waar het misging? Was nou eerder in het denkproces ingestapt. Het hoeft niet alleen aan de huisstijl te liggen. Misschien heeft jullie tone of voice verandering nodig. Aanpassingen die jij niet kon doen in die korte tijd. Of wie weet zijn B1-teksten het antwoord voor meer online bereik. Zitten jullie op de verkeerde socialmediakanalen of is de website wel veranderd, maar de boodschap eromheen in jullie socials nog niet.
Stap in voordat ze vertrekken
Vlieg de route eens anders aan en stap niet halverwege het denkproces binnen. Communicatie is geen eindstation. Tekst is niet de lap die het zilver oppoetst. Beslis mee. Discussieer met collega’s en externe partijen. Wees kritisch. Stel vragen. En zorg er zo voor dat jij 100% achter de keuzes staat. Jij bent immers de communicatie-expert en weet waar het bedrijf voor staat, wie de doelgroep moet is, waar hun pijn zit en waar zij op zitten te wachten. Jij kent het DNA.
Het betreden van een nieuwe markt, de opening van nieuwe filialen of andere grotere plannen. Zorg ook dan dat je vooraan zit. Denk mee en bepaal of dit slimme zetten zijn. Werk van daaruit toe naar doeltreffende communicatieoplossingen.
De ervaring leert
Als communicatieprofessional in een bedrijf mag je berichtjes online zetten wanneer een ander wat wil vertellen. Jij krijgt op je kop als het niet aanslaat. Je krijgt een zwaai om je oren als er kritiek op komt. Je hebt te maken met klagende collega’s als ze het liever anders hadden gezien. Of als zij vinden dat hun afdeling ook wel eens in het zonnetje gezet kan worden. Je kunt het niet snel goed doen.
Zet dan een boeman in. Een zondebok op afstand waar je die klagende mensen op af kunt sturen. Maar let op. Om mijn werk goed te doen, stap ik ook het liefst tijdig in een traject in. Zo kan ik met gegronde argumenten de reacties binnen jouw organisatie weerleggen.
Bovendien wordt mijn werk er beter van. Vaak komt de opdrachtgever pas aankloppen wanneer de website al gebouwd is. Maar wat blijkt? Kaders, buttons, videocontent: alles wat jouw tekst een online kanon maakt, is volgens de websitebouwer tot zijn spijt niet meer mogelijk.
Dus?
Beslissingen genomen zonder jou en mij, beperken onze creativiteit en ontnemen het bedrijf van slim advies en moonshooting communicatie. Plaats jezelf dus aan de ontwerptafel en laat mij daar ook meteen bij aansluiten. Door samen te sparren en onze creatieve geesten samen te brengen, gaan we wel voor resultaat.
Maak kennis met ons.