Maak jouw one page website SEO proof

Geplaatst op 9 augustus 2019 door Charlotte Backx.

Optimaliseer de SEO op jouw one page website met onder andere goede content. Vaak kun je echter maar een zoekwoord aan de website hangen. Hij bestaat immers maar uit een enkele pagina. Blijf met de content daarom dichtbij bij de essentie, zodat de bezoeker direct geholpen is met wat hij voorgeschoteld krijgt.

Maak jouw one page website SEO proof

Zet je doelgroep aan tot actie in je teksten.

Blijf bovendien to-the-point zodat je niet afdwaalt.

Een one page website dwingt je tot de kern

Bij een one page website kan de bezoeker alleen maar naar beneden. Maar niemand scrollt eindeloos door een straffe tekst. Zorg daarom dat alinea’s niet langer zijn dan 70 woorden. De informatie blijft hierdoor mobielvriendelijk en leest lekkerder weg. Bijkomend voordeel: je dwaalt minder snel af tijdens het schrijven doordat de alinea zo compact blijft.

Voeg speelse call-to-actions en actiemomenten toe in de lopende pagina, zodat bezoekers niet terug naar boven moeten voor een contactmoment.

Wat is een one page website precies?

De naam zegt het al. Een one page website bestaat uit een enkele pagina. Je vindt hier als het goed is alle informatie. Je wordt op de pagina als vanzelf naar beneden geleid. Om te voorkomen dat je zelf eindeloos moet scrollen, zijn er slimme links bovenin de website verwerkt. Wanneer je hierop klikt zoef je direct naar de betreffende alinea over dit onderwerp. Zorg er daarom voor dat de tekst als een geheel leest, maar per losse alinea evengoed heldere en complete informatie geeft.

Bedenk wie jouw doelgroep is en spreek hen direct aan

Om te weten hoe je jouw doelgroep aanspreekt, is het verstandig om een ijkpersoon te maken. Hiermee maak je doelgroepgericht schrijven makkelijker. Bedenk vervolgens bij iedere zin waarom de ijkpersoon iets moet lezen, de zogenoemde what’s in it for me. Lost het een probleem op? Geeft de alinea praktische tips? Dat soort dingen. Vind tot slot uit of je de doelgroep met u of jij aanspreekt en houd dat consequent vast.

Schrijf vanuit jouw merkidentiteit

Als er voornamelijk scholieren op jouw one page website landen, is het verleidelijk om teksten vol te proppen met jongerentermen zoals ‘supertoffe info’ en ‘vet coole gadgets’. Dit werkt vaak averechts. In de tone-of-voice voor jongeren mag het absoluut losser, maar schrijf eerder oprecht en vanuit jouw merkidentiteit. Dat maakt het minder geforceerd en komt welgemeender over.

Krijg jouw merkidentiteit scherp

Zo weet je precies hoe je de juiste snaar raakt bij de doelgroep.

Hier gebruik je een one page website het beste voor

Een one page website leent zich uitstekend als online visitekaartje. Als je de pagina goed inricht, navigeren bezoekers simpel en zien ze in een oogopslag de belangrijkste informatie. Strakke en bondige teksten zijn hierbij belangrijk, omdat je maar een paar momenten hebt om tot contact over te gaan.

Een one page website heeft een aantal voordelen

  • De gebruiksvriendelijkheid staat buiten kijf. Zonder omleidingen of oneindige doorlinks, is de website overzichtelijk en behapbaar.
  • Vaak zijn er standaard templates beschikbaar, zodat je aan het design weinig hoeft te doen en gelijk de website kan vullen met content.
  • Een one page website dwingt je om to-the-point te blijven in elk opzicht.

De nadelen van een one page website

SEO en zoektermen

Doordat alle informatie op één pagina is te vinden, kun je geen verschillende zoektermen aan jouw website hangen. Het nadeel hiervan is dat je geen extra landingspagina’s kan inrichten om de vindbaarheid in zoekmachines te verbeteren.

Beperkte mogelijkheid tot uitbreiden

Je bent beperkt in het uitbreiden van content op jouw website. Als je teveel bedrijfsfilmpjes, referentieverhalen of andere extra informatie op de website plaatst, wordt hij traag en gaat dat ten koste van de gebruiksvriendelijkheid.

Versterk de facetten rondom jouw website

Aangezien de technische SEO rondom de one page website beperkt is, doe je er goed aan om de facetten daaromheen in te richten. Breng bijvoorbeeld jouw Google-pagina op orde. Als bezoekers jouw bedrijf intikken op Google zien ze rechts een bedrijfsoverzicht. Zorg dat alle bedrijfsinformatie up-to-date is. Check dit ook voor de socialmediakanalen en voorzie jouw content op de one page van call-to-actions en buttons.

Wij maken krachtige teksten, geschikt voor one page websites.