Tips bij een nieuwsbrief schrijven

Geplaatst op 17 december 2017 door Anne Kandelaars.

Een nieuwsbrief schrijven doe je zodat hij geopend wordt. Voordat de lezer jouw nieuwsbrief opent, beslist hij in een split second of de inhoud interessant genoeg is. Wij geven je daarom wat tips om de open rate van jouw mailing te verbeteren.

Tips bij een nieuwsbrief schrijven

Maak een persoonlijke afzender

Een anonieme afzender is onpersoonlijke n onbetrouwbaar. Zorg daarom altijd voor een uitnodigende afzender. Dat kan in ons geval door bijvoorbeeld een e-mail te verzenden uit naam van Charlotte Backx. Je kunt ook bepaalde acties of diensten duidelijker maken met de afzendernaam. Maak dan bijvoorbeeld ‘Door Lotje Cursusaanbod’ van jouw naam. 

Maak ook eens een gepersonaliseerd e-mailadres waar vanuit je verzendt. Alle reply’s worden dan meteen gesorteerd.

Houd rekening met de onderwerpregel

Het doel van jouw nieuwsbrief is altijd om de lezer aan te sporen tot actie. Je wilt dat hij de mail opent. Zorg dus dat jouw onderwerpregel altijd actief geschreven is. Dit kan op acht verschillende manieren.

  1. Dubbele punt: Maand van de content: is jouw website al SEO-proof?
  2. Gebiedende wijs: Maak jouw website SEO-proof
  3. Bijvoeglijk naamwoord: In november extra aandacht voor SEO
  4. Vraag: Wil jij ook een SEO-proof website?
  5. Aankondiging: Negen op de tien websites niet SEO-proof
  6. Korte hoofdzin: De SEO-maand is begonnen
  7. De dubbele boodschap: Is jouw website klaar voor de toekomst? | November SEO-maand

Speel in op gevoelens bij het schrijven van een nieuwsbrief

Er zijn grofweg vier verschillende emoties te onderscheiden waar we mensen mee kunnen beïnvloeden: angst, hebzucht, status en ontplooiing. Speel hierop in. In de onderwerpregel doe je dat bijvoorbeeld op de volgende manieren:

Het kan helpen om symbolen toe te voegen aan de onderwerpregel. Een kerstboom met kerstmis of een ei met pasen. Doordat jouw mail beter opvalt, kan jouw open ratio verbeteren.

Angst

  • Het is nog niet te laat om jouw website SEO-proof te maken
  • Laatste kans! Boek nu een SEO-cursus met 20 procent korting

Status

  • Een succesvolle website? Onderscheid je van de zolderkamerondernemer
  • Jouw website klaar voor 2017. De belangrijkste tips op een rij

Hebzucht

  • Een week lang elke avond een SEO-tip in jouw mailbox
  • Vanaf vandaag 4 teksten voor de prijs van 3

Ontplooiing

  • Leer om jouw website SEO-proof te maken
  • Zet jouw business op slimme wijze in de spotlight

Schakel ons in om jouw nieuwsbrief te schrijven

Hoewel een nieuwsbrief een effectief marketingmiddel kan zijn, heeft geen ondernemer er tijd voor. Door Lotje Getikt helpt je graag een handje.