Long tail zoekwoorden zijn zeer specifieke keywords waar maar weinig mensen op zoeken. Dat lijkt misschien niet interessant, maar is het wel. Dat is om twee redenen. Ten eerste is er maar een lage concurrentie, waardoor het makkelijker is om hierop gevonden te worden. Daarnaast zijn de zoektermen zeer specifiek. De kans dat een bezoeker precies vindt wat hij nodig heeft, is dus groot.
De juiste fase van het koopproces
Laten we het nut van long tail keyword illustreren aan de hand van een wijnhandel. Mensen die zoeken op de short tail term ‘wijn’ weten waarschijnlijk nog niet wat ze willen. Ze zijn in de oriënterende fase. Zoekt iemand op ‘rode wijn’ dan heeft hij al een beter idee. Tikt de bezoeker een term in als ‘amarone di valpolicella 2010’ dan weet hij precies wat hij wil. De kans dat hij overgaat tot een aankoop is groot, mits jij aan de zoekvraag kunt voldoen.
Zoek een niche
Er zoeken dus minder mensen op long tail zoekwoorden, maar de kans is groter dat je iets verkoopt. Dat kan interessant zijn. Ga eens na: heeft jouw bedrijf een service of product dat concurrenten niet aanbieden? Zet jouw SEO-strategie hierop in en realiseer eenvoudige verkopen. Zo kun je de rest lekker laten vechten om de short tail keywords.
Slim: Laat jouw blogs doorlinken naar een pagina met een short tail keyword. Zo leid je ongemerkt bezoekers naar pagina’s die moeilijker zijn om op te ranken.
Blog erover
Blogs, referentieverhalen of infographics zijn ideale manieren om in te zetten op long tail zoektermen en bieden inspiratie. Een uitgebreid artikel over wat die Amarone di Valpolicella uit 2010 zo bijzonder maakt bijvoorbeeld. Of praat eens met een leverancier en laat hem iets vertellen. Of wellicht kan de wijnboer vertellen waarom zijn druiven die sublieme kwaliteit leveren.
Bloginspiratie nodig? Wij doen graag een zoekwoordenonderzoek zodat je precies weet welke long tail zoektermen relevant zijn voor jouw doelgroep.