Lange tekst. Het is al een jaar of twee de tendens in de marketing. Zo krijgen wij opdrachten voor pagina’s van minimaal 500, 1200 of zelfs 1750 woorden in plaats van de 300 woorden die online pagina’s gemiddeld waren. Deze zouden beter worden gerankt door Google. De vraag is alleen: is dat ook zo?

Gerenommeerde bedrijven als MOZ en Hubspot beginnen in 2016 al over longcopy’s. Deze zouden hogere posities halen en meer verwijzingen binnenhalen van externe sites. Goed voor linkbuilding dus.

Kwaliteit boven kwantiteit

Longcopy’s lijken beter te ranken, maar volgens mij heeft dat niet met de lengte te maken. Eerder met relevantie. De bezoeker vindt op 1 pagina alle ins en outs passend bij zijn zoekvraag in Google. Het woorden rammen om maar een lange tekst te produceren, is daardoor een trend die eerder averechts werkt. Het kan toch nooit de bedoeling zijn om er 1800 woorden uit te wringen over een onderwerp als dameshandschoenen. Toch gebeurt dat nu wel.

We maken ook geen vuur met vuurstenen

De internetregels uit 2016 zijn als dinosauriërs: uitgestorven. Online is het belangrijker dan waar dan ook om bij de tijd te blijven. De conclusies die MOZ, Hubspot en Search Engine Land een aantal jaar geleden over longcopy’s deden, hoeven niet meer te kloppen. Bedrijven die lukraak longcopy’s schrijven als het ei van Columbus, moet ik inderdaad teleurstellen.

Constant movement

De zoekmachine is constant in beweging. Hier een Panda-update, daar de uitrol van Penguin, vervolgens een EAT-update en recent de introductie van BERT. Met iedere aanpassing probeert Google aangeboden informatie relevanter te maken voor de bezoeker. En elke update zorgt weer voor nieuwe inzichten en ‘richtlijnen’.

Dat is het mooie van Google: ze schotelen bezoekers exact voor wat ze nodig hebben. Zo behoudt de zoekmachine al jaren zijn koppositie. De dag dat dit niet meer gebeurt, vertrekken we zonder schuldgevoel naar concurrenten als Bing.

Veel tekst, veel zoekwoorden

Toen longcopy’s in 2016 leading waren in de zoekmachine, kwam dat deels door de enorme lappen tekst die iedereen tikten. Maar volgens mij vooral ook vooral door het feit dat er nog niet zoveel longcopy-concurrenten waren. Wie veel te vertellen had, gebruikte gewoon wat extra woorden en dat maakte deze pagina’s super nuttig. Een bijkomend voordeel was het feit dat je zoekwoorden fijn kon uitsmeren door het verhaal. Omdat zoekwoorden destijds nog veel belangrijker waren dan nu, was dit fijn voor de zichtbaarheid en kwam je niet zo spammerig over.

Longcopy’s in 2016 waren dus:
• Super relevant voor de lezer, anders schreef je wel korter
• Voorzien van zoekwoorden, maar niet spammerig
• Relatief nieuw waardoor ze snel een hoge positie beklommen

Maatwerk content is de oplossing

Maatwerk content. Daar moeten we naartoe. Tekst die is losgeweekt van het keurslijf dat een aantal woorden voorschrijft. In plaats daarvan zoomt de content in op een hyper relevant onderwerp en gebruik je alleen de woorden die nodig zijn. Google is inmiddels zo ver dat ie kwaliteit boven kwantiteit herkent. En dat loze woorden geen indruk meer op ‘m maken.

Dat is contentmarketing die nu werkt! Hoe de verre toekomst eruit ziet? Daar spreek ik je over een half jaar weer over 🙂 Want dat is zoals je nu weet heel ver weg in online begrippen.

Een super relevante longcopy vinden Google en je lezer super interessant. Wij weten precies hoe we die op papier zetten.

Door Lotje Getikt

Veemarktstraat 34
5038 CV Tilburg
Nederland

T: +31 (0) 13 302 9009
E: tekst@doorlotje.nl