Het schrijven van een jaarverslag is een moetje. Daardoor wordt het vaak een ellenlange opsomming van cijfers gecombineerd met een weinig inspirerende weergave van de missie en visie. Het verdwijnt als pdf’je in een achterkamertje op de website. Dat is jammer, want met wat doelgroepgericht denken en een creatieve vorm kun je ook cliënten of opdrachtgevers enthousiasmeren.
Vergroot de interesse
Het jaarverslag is bedoeld om verantwoording af te leggen voor het gevoerde beleid. In deze digitale tijd zijn de traditionele ontvangers hier als het goed is al redelijk van op de hoogte door blogs en social media. Vertel daarom niet in stoffe, droge taal wat er het afgelopen jaar is gebeurd, maar vertel ook wat inspirerends of zet de lezer aan tot actie.
Verwerk bijvoorbeeld een stukje opinie in het document om persoonlijke betrokkenheid te creëren. Licht een succes of falen nader toe. Vertel wat jullie werkwijze was en waarom jullie voor bepaalde dingen kozen. Dit maakt de activiteiten niet alleen concreet, maar zorgt er ook voor dat een onderwerp gaat leven onder de doelgroep.
Combineer een krachtige tekst met pakkend beeld en jouw jaarverslag is een hit. Zo liet onze opdrachtgever Prisma de highlights van 2018 in de vorm van een bedrijfsfilm zien.
Verschillende vormen voor het jaarverslag
Grote kans dat niemand een stapel A4’tjes doorleest. Een glossy flyer met de hoogtepunten is dan al veel aantrekkelijker en overzichtelijker. Plaats je het liever digitaal of stuur je het per post? Analyseer jouw ontvangers en bedenk welke vorm het beste bij hen past. Wees creatief. Zo zorg je ervoor dat van duizenden jaarverslagen die van jou daadwerkelijk gelezen wordt.
• Jaarkalender
• Glossy
• Stripverhaal
• Website
• Video
• Instagramverslag
• Infographic
• Gebonden boek
• Placemat
Gebruik het jaarverslag om de keuzes van het afgelopen jaar toe te lichten en de achterban te inspireren.
Door Lotje Getikt helpt uiteraard graag bij het opstellen van een fris, informatief en aantrekkelijk document.