Hoe werkt Yoast?

Geplaatst op 25 april 2018 door Charlotte Backx.

Yoast is een heel eenvoudige plugin in WordPress die het jou makkelijker maakt al je pagina’s van optimale SEO te voorzien. Doe je het goed dan krijg je een groen bolletje, gaat het allemaal helemaal mis, dan verschijnt er een rood bolletje. Tot zover heel eenvoudig. Toch kom ik zeer regelmatig mensen tegen die helemaal gefrustreerd raken van al die rode bolletjes. Hoe werkt Yoast en waar gaat het fout?

Hoe werkt Yoast?

Ook heel handig: bekijk deze video waarin Charlotte in twee minuten tijd tips geeft over Yoast!

Wist je datje – Een goede zoekterm bestaat uit meerdere losse woorden. De begrippen ‘biologisch’ en ‘bakker’ doen los van elkaar niet zoveel. Maar ben jij de enige biologische bakker in een straal van 30 kilometer probeer dan eens te scoren op ‘biologische bakker’ daar zoeken consumenten immers wel op.

Focus keyword

De meest gemaakte fout is dat er nog steeds wordt gedacht vanuit de theorie dat een goede SEO-pagina zoveel mogelijk zoekwoorden bevat. Bij het Focus Keyword in Yoast vullen mensen dan in: bakker, broodmachine, meergranen, biologisch, enzovoorts. Arme Google. Hoe moet de zoekmachine met al deze termen nou weten waar de pagina over gaat? Het idee is: je kiest één zoekterm per pagina. Deze term mag wel meerdere woorden bevatten, maar mag geen reeks van verschillende zoekwoorden zijn.

Yoast invullen

  1. Begin met het focus keyword. Hier wordt jouw hele pagina op gebaseerd. Kies er één die het beste omschrijft waar de inhoud van de pagina over gaat.
  2. Schrijf de SEO title. Dit is de titel die je in Google ziet. Het gaat dus om die blauwe link in de zoekmachine en niet om de titel boven jouw tekst. Om die reden mag een titel maximaal 55 tekens bevatten. Heb je ruimte over, zet er dan ook jouw bedrijfsnaam bij. O ja, en jouw zoekwoord moet er letterlijk in voor komen. Voorbeeld: De lekkerste biologische bakker in de buurt | Bartje
  3. Schrijf de Meta-description. Dit is de inleiding, dus de grijze tekst die je in de zoekmachine leest. Deze bestaat uit maximaal 156 tekens en bevat ook het exacte zoekwoord. Maak hem wel mooi vullend. Dat ziet er nou eenmaal beter uit.
  4. Sla de pagina op en controleer het bolletje.

Leesbaarheid

Yoast neemt nog een factor mee in zijn meetresultaten: de leesbaarheid. In dit kopje controleert de tool of jouw zinnen en alinea’s niet te lang zijn. Ook kijkt de plug-in of je niet te moeilijke woorden gebruikt in jouw artikel.

Wat als je nog geen groen licht hebt?

Wat te doen als je nu nog geen groen licht hebt? Dit ligt aan factoren als de lengte van de tekst, de titel, de url, alt-tekst, afbeeldingen, zoekwoorddichtheid en tal van andere zaken. Dit zijn zaken die in dit blog nog niet aan de orde komen, omdat ze erg diep in gaan op de juiste inzet van SEO. Wel een meesterlijke tip: zie je bovenin de plugin die tabbladen? Klik eens op Page Analysis. Master Yoast legt jou volgens een keurig kleurenschema nu haarfijn uit waar de verbeterpunten zitten.

Kom je er niet uit?

Voor groepen van 4 tot 8 personen geeft Door Lotje Getikt workshops over SEO schrijven. Hier gaan we een oceaanlengte dieper in op on-page SEO voor jouw bedrijf. Neem eens contact op en zet binnen één dag jouw website op de juiste koers.