Hoe kies ik goede zoekwoorden?

Geplaatst op 4 mei 2018 door Aranka Van Zanten.

Hoe kies je uit miljoenen opties een goed zoekwoord waarmee je hoger komt in Google? Ben je inspiratieloos of weet je gewoonweg niet waar te beginnen. Geen paniek, deze 4 tools helpen je op weg.

Hoe kies ik goede zoekwoorden?

Waarom is een goed zoekwoord kiezen belangrijk?

Wil jij potentiële klanten laten weten dat je smakelijke wijnen verkoopt? Of hippe sneakers? Dan moet je bezoekers naar de site krijgen. Een succesvolle website hangt af van de vindbaarheid in zoekmachines. Je klikt immers sneller op een link op de eerste pagina van Google, dan op de tweede of derde. SEO optimaliseert jouw website zodat je beter te vinden bent. Het kiezen van een goed zoekwoord is de allereerste stap in dit proces. Best belangrijk dus.

Geen idee hoe en waar te beginnen met SEO?

Laat ons jouw website optimaliseren.

1. Adwords Keyword Planner: Hoe goed is jouw zoekwoord?

Het vinden van een eersteklas zoekwoord is onmisbaar in de wereld van SEO. Maar hoe weet je of je goud in handen hebt? Pak een kop koffie, klap je laptop open en surf naar Adwords Keyword Planner. Vul hier je eerste ideeën in en check of er een zoekwoord bij zit waarmee jij aan de slag kunt gaan.

Je ziet hoe vaak mensen gemiddeld per maand op zoek gaan naar jouw woord. Ook vind je hier gerelateerde zoektermen waar soms vaker, of minder vaak, naar wordt gezocht. Vergelijk woorden op concurrentie, die in het beste geval laag is, en zoekvolume dat zo hoog mogelijk is.

Scoort jouw woord goed? Wacht met champagne poppen! Een bestempeling met ‘hoog’ betekent flinke competitie in Adwords. Het gaat dan vaak om een heel generiek zoekwoord waar jouw concurrentie vast ook aan heeft gedacht. Oftewel, dat wordt vechten met een hoop andere partijen voor een hoge ranking. Kies daarom eerder voor ‘laag’ of ‘normaal’. Dit zijn vooral unieke zoektermen die minder vaak worden gegoogled, maar makkelijker specifieke bezoekers trekken. Omhoog kruipen in Google vlot dan sneller.

2. Rank Tracker: De verzamelplaats van zoekwoorden

Loop je met de Adwords Keyword Planner compleet vast, switch dan naar de betaalde tool Rank Tracker. Dit programma combineert 20 verschillende zoekwoordentools, waaronder de net genoemde zoekwoordplanner en Google Trends. In luttele seconden speurt hij meer dan duizend woorden voor je op. Genoeg opties om uit te kiezen dus.

3. Answer the public: Voor de inspiratielozen

Post-its verrijken jouw muur en je stapt net uit een urenlange brainstormsessie. Maar helaas, inspiratie voor nieuwe zoekwoorden is je toch even niet gegund. De hoogste tijd om Answer the Public op te starten. Zoek op ‘jurken’ als je inspiratie wilt voor een online kledingzaak. Je ziet vervolgens wat jouw doelgroep googled, zoals ‘welke jurken voor mijn figuur’ en ‘welk jurkje als je klein bent’. Hoppa, twee nieuwe zoekwoorden, en blogideeën, in minder dan een minuut.

Naast Answer the public zijn er nog meer sites het ontdekken waard. Vind ook hier inspiratie voor zoekwoorden:

keyword.io
ubersuggest.org
searchlatte.com

4. Yoast: Complete SEO check

Heb je de gouden graal te pakken? Het zoekwoord der zoekwoorden? Dan begint de kunst van het SEO eigenlijk pas. Yoast biedt de nodige hulp en laat jou precies zien of jouw webpagina aan alle eisen voldoet. Op de plugin op WordPress verschijnt een groen bolletje als de pagina ‘ready to go’ is. Bij een rood bolletje is er nog wat aan te sleutelen. Klinkt als kinderspel, toch? Veel mensen vinden het toch lastig om dat vervelende rode bolletje weg te bonjouren. Wij leggen precies uit hoe Yoast werkt en waar het fout gaat.

We hebben nóg meer tips voor jou in de aanbieding!

  • Zorg dat het zoekwoord de lading van jouw tekst dekt. Als een bezoeker googlet op rode pumps willen ze niet op een webpagina terecht komen over blauwe sneakers.
  • Google’s gerelateerde zoekopdrachten biedt ook flinke inspiratie. Je ziet precies waar gebruikers nog meer naar zoeken.
  • Een zoekwoord hoeft niet altijd hoog te scoren. Een zeer specifieke term met weinig zoekresultaten, ook wel bekend als longtail zoekwoord, zijn voor sommige webpagina’s ideaal.