Het nut van een goede contentplanning

Geplaatst op 16 maart 2020 door Charlotte Backx.

Met een goede contentplanning ben jij op alles voorbereid en gaat de activiteit op jouw website altijd door. Maar zo’n contentplanning maken en deze goed gevuld houden, is niet in drie tellen gedaan. Daarom leggen wij je uit hoe je dit doet en waarom het zo belangrijk is.

Het nut van een goede contentplanning

Onderwerpen voor het oprapen

Een heel spreadsheet vullen met content ideeën vraagt nogal wat van je creativiteit. Want, waar haal jij de onderwerpen vandaan om maandelijks twee of meer blogs over te plaatsen? Die komen niet uit de lucht vallen. Het voordeel van een contentplanning is dat jij op datum kan werken. En dat maakt ideeën bedenken een stuk makkelijker.

Zit er een evenement aan te komen? Of een belangrijke wijziging in een wet die van toepassing is op jouw doelgroep? Speel daar dan op in. Niets is zo makkelijk als onderwerpen uit de actualiteit halen. Veel van dit soort dingen worden vooraf al aangekondigd, daarom weet jij maanden van tevoren al wat je kan verwachten. Dan is het alleen nog maar aan jou om een creatief haakje te vinden.

Waarom dan?

Er gaat dus even wat tijd zitten in het maken van een contentplanning. Maar die investering is het waard. Er zijn namelijk verschillende redenen waarom een gestructureerd plan voor je website nuttig is.

  • Jij hoeft je nooit af te vragen of er onderwerpen voor deze maand zijn. Een blik op de planning en je bent weer helemaal op de hoogte.
  • Al je collega’s op de hoogte houden van mogelijke content en onderwerpen gaat snel mis. De een kent alle onderwerpen als zijn broekzak, de ander weet maar half wat er gebeurt. Deel de planning met je collega’s. Zo kunnen zij ook actief meedenken over nieuwe onderwerpen.
  • De deadline vordert snel en de desbetreffende tekst staat nog lang niet op papier. Met een goed gestructureerde planning maak jij je nergens zorgen over. Je ziet namelijk in een oogopslag welke teksten al wel klaar staan. Jij schuift wat in de spreadsheet en er is geen vuiltje meer aan de lucht.

Even concreet, hoe ziet zo’n contentplanning eruit? Open een leeg excelbestand en zet in de bovenste balk factoren als datum, soort, onderwerp en status. Deel je planning op in maanden. Onder januari staat bijvoorbeeld 5/1 – Blog – doelen stellen voor het nieuwe jaar – en dan de status, bijvoorbeeld: ‘wordt geschreven’. Dit doe je voor heel het jaar zodat jij altijd weer wat er nog moet gebeuren en wat klaar is om geschreven en gepubliceerd te worden.

Wees flexibel

Dat je planning in een spreadsheet staat, wil niet zeggen dat het in steen gebeiteld is. Dat ene blog staat niet vast op maandag 5 november om 15.00. Deze sluit namelijk veel beter aan bij de actualiteiten van nu. Verplaats het dan gewoon. Ga flexibel om met je planning. Zodat jouw content het beste aansluit bij de behoefte van je doelgroep op dat moment.

Laat ons je contentplanning maken, dan vullen we de content ook meteen