De ultieme blogopbouw

Geplaatst op 7 augustus 2019 door Eva Dalebout.

Denk je even een blog te schrijven, kom je er achter dat het toch meer is dan alleen alinea’s met een intro en contactbutton. Zelf ga je ook niet zonder schoenen de straat op dus waarom wel een halfbakken blog online zetten. De lezer klikt meteen weg als hij geen samenhang in het artikel vindt. Voorkom dit met deze tips.

De ultieme blogopbouw

Een titel die net zo prikkelt als een cactus

Een goed begin is het halve werk. Pak de aandacht meteen met een spetterende titel. Uit onderzoek blijkt dat maar liefst zestig procent van de bezoekers niet verder dan de titel leest. Zestig procent! Wanneer jouw blog dus begint met een oersaaie titel is er een grote kans dat die handige tips en trics onontdekt blijven.

De perfecte titel bestaat. Een van zes woorden namelijk. Bezoekers lezen vaak de eerste en laatste drie woorden van de kop. Mocht die toch langer worden, vertel dan in de eerste en laatste drie woorden het belangrijkste.

Zoekwoorden

Waarschijnlijk ben je niet de eerste die een blogbericht schrijft over een groene tuin in de stad of handige tips geeft over de ultieme blogopbouw. Daarom zijn zoekwoorden van groot belang. Op welke termen wil je gevonden worden? En hoe groot is de concurrentie op deze zoekwoorden? Je komt erachter via bijvoorbeeld de keywordplanner van Google of Hubspot.

Die grijze tekst op Google

Bij een volledig aangeklede blogpost hoort ook een meta description. Deze komt in het grijs op Google te staan zodra lezers op het zoekwoord zoeken. Nog voordat ze daadwerkelijk op jouw website komen, moeten ze daar dus al geprikkeld worden. Combineer daarom ook een description met een call to action aan het einde. En dat allemaal in 156 tekens. In ‘Een minuutje met Lotje’ legt Charlotte het nog eens duidelijk uit.

Een Minuutje met Lotje meta description

Een uitnodigende afbeelding

Nodig de lezer uit met een afbeelding die past bij het artikel. Een featured image staat bovenaan het bericht en verschijnt als thumbnail bij het blog zodra je deze deelt op social media. Nu hoef je niet letterlijk een groene tuin midden in de stad als afbeelding te kiezen. Een ingezoomde foto van een groen blad trekt net zoveel aan.

Laat weten wat de lezer kan verwachten

Wist jij aan de hand van de intro wat je kon verwachten van dit artikel? Precies wat de bedoeling van een intro is. Beschrijf, maar verklap niet alles, in enkele zinnen wat de lezer te wachten staat. Zo leest die helemaal door tot het einde. Gooi humor in de strijd, zet een vraag aan het einde, gebruik een cliffhanger of geef een belofte. Oftewel maak het pakkend.

Laat de lezer op adem komen

Tussenkopjes zijn onmisbaar in jouw tekst. Ze scheiden niet alleen de alinea’s, maar geven de lezer adempauze en jij kan er een hoop creativiteit in kwijt. Vergroot er daarnaast je vindbaarheid in Google mee door er slimme zoekwoorden in te verwerken.

Beschik je over cijfers? Gebruik ze! Wanneer je cijfers als nummers brengt, dus 4 in plaats van vier, trekt dit sneller de aandacht van de lezer. Daarnaast koppelen mensen cijfers aan feiten, wat jouw artikel betrouwbaarder maakt voor de lezer.

Wissel af met verschillende media

Verras de lezer tijdens het lezen van jouw artikel met afbeeldingen, video’s of linkjes. Geef de opbouw van jouw blog een boost met andere elementen dan tekst. Lezers haken namelijk snel af wanneer ze een ellenlang artikel voor de boeg hebben. Dankzij het kleine uitstapje naar bijvoorbeeld een korte video kunnen ze er weer helemaal tegenaan.

Houd rekening met de lengte van de alinea’s van jouw blog. Hoe lang de tekst ook is, als het een lap tekst is zonder alinea’s haakt de lezer snel af. Gebruik daarom nooit meer dan 70 woorden voor je alinea. Dit maakt het artikel meteen mobielvriendelijk.

Een conclusie

Een conclusie kan heel kort zijn, denk aan één zin, of juist wat langer, zoals een korte alinea. Maak de lezer duidelijk wat hij aan jouw blogbericht heeft gehad en waar hij wellicht aanvullende informatie vindt. Dit brengt ons bij het volgende en tevens laatste onderdeel: de call to action.

Call to action

Geef je lezer net dat laatste duwtje in de rug om actie te ondernemen. Geef ze het gevoel dat ze iets van de blog hebben geleerd, en wanneer ze nog meer informatie willen, jij altijd voor ze klaar staat. Kijk maar eens naar de call to action onder dit bericht.

Ga meteen aan de slag en schrijf een verpletterende blog.

Heb je echter geen idee waar je moet beginnen?

Wij verbeteren graag de opbouw van jouw blogs. Zo weet je zeker dat jouw belangrijke informatie wel wordt gelezen.