Een digitale nieuwsbrief heeft groots effect

Geplaatst op 21 november 2014 door Charlotte Backx.

Over het inzetten van e-mailmarketing zijn de meningen verdeeld. Het lijkt erop dat we sinds de komst van sociale media de digitale nieuwsbrief vaker aan de kant zetten. Toch kan het op de man af versturen van nieuws zeer effectief zijn. Onderzoek van McKinsey: ‘Why marketers should keep sending you e-mails’ bevestigt dat digitale nieuwsbrieven effectiever en 40 keer efficiënter zijn dan posts op sociale media. De zes voordelen van een digitale nieuwsbrief voor ieder bedrijf.

Een digitale nieuwsbrief heeft groots effect

De voordelen van een digitale nieuwsbrief

1. In een nieuwsbrief staat alleen jouw content. Dat bekent dat de lezer niet wordt afgeleid door informatie van jouw concurrent. Op kanalen als Twitter en Facebook raak je de lezer sneller kwijt door concurrerende berichten die evengoed om aandacht schreeuwen.

2. De resultaten zijn gemakkelijk te meten. Met goede software zie je hoeveel mensen de nieuwsbrief openen en waar zij op klikken. Aan de hand van deze resultaten kun je de digitale nieuwsbrief optimaliseren en nog meer afstemmen op de interesse van de lezer.

3. De nieuwsbrief blijft in de inbox van de abonnee. Hij verdwijnt niet zomaar in de massa van content, zoals op sociale media wel snel gebeurt. Een digitale nieuwsbrief kan later gemakkelijk opgezocht worden.

4. Nieuwsbrieven zijn geschikt om ook op je website te plaatsen. Hierdoor breid je jouw website op natuurlijke wijze uit. Je kunt in de nieuwsbrief linken naar je website en op de website linken naar de nieuwsbrief, waardoor je meer lezers krijgt.

5. Je laat zien welke kennis je in huis hebt. Door relevante tips te geven over een onderwerp, of actuele informatie uit de branche te verstrekken word je op den duur als expert of deskundige gezien. Hierdoor bouw je een expertstatus op.

6. Een digitale nieuwsbrief geeft ruis. Ook wanneer abonnees geen tijd hebben geeft een nieuwsbrief ruis aan jouw bedrijf. De e-mail zakt hooguit in de mailbox, maar verdwijnt nooit zoals op een tijdlijn waarmee Facebook en Twitter werken.

Lees ook tips om een digitale nieuwsbrief zinvol te maken.

Een digitale nieuwsbrief biedt ook in deze tijd nog veel kansen. Het kan een grote meerwaarde zijn in je communicatiemix, maar moet wel met de nodigde aandacht vervaardigd worden. Wees zorgvuldig, creatief en verdiep je goed in de doelgroep, dan is de kans op een optimaal resultaat het grootst.

Dit blog is geschreven door Charlotte Backx, schrijfster bij Tekstbureau Door Lotje Getikt en gedeeltelijk gebaseerd op het blog van WebOppep. Andere aangehaalde bronnen zijn: Frankwatching en webblog