E-mailadressen verzamelen in een post-AVG-tijdperk

Geplaatst op 24 mei 2018 door Anne Kandelaars.

He, verdomme. Heb je net een mooie contactlijst vanuit LinkedIn geïmporteerd voor jouw nieuwsbrief, komt de AVG ineens op de proppen en kan hij in de prullenbak. Al die moeite voor niets? Niet met de tips van Door Lotje Getikt. Dat wordt e-mailadressen grabbelen dus.

E-mailadressen verzamelen in een post-AVG-tijdperk
  1. Bied jouw lezers iets aan

Zoals je als waard een drankje dient aan te bieden aan jouw gasten, helpt het als bedrijf om jouw klanten een extraatje te geven. Een gratis e-book over contentmarketing of een interessante whitepaper over de nieuwste SEO-technieken: jouw lezers zijn sneller geneigd zich in te schrijven voor een nieuwsbrief als ze er zelf direct iets aan verdienen. Of bied korting aan. We blijven tenslotte Nederlanders. Let erop dat je hierbij duidelijk vermeld dat jouw lezers zich tegelijkertijd inschrijven voor jouw nieuwsbrief.

  1. Gebruik jouw social skills

Leuk dat jij e-mailadressen wilt verzamelen, maar waarom zou ik mijn overlopende mailbox nog verder willen aanvullen? Geef jouw klanten daarom een goede reden om zich in te schrijven voor de nieuwsbrief, bijvoorbeeld omdat ze via jou altijd op de hoogte blijven van het laatste branchenieuws. Wij noemen dat de ‘whats in it for me’. Communiceer dit duidelijk via al jouw social kanalen en wijd er elke maand wat berichten aan. Niet spammerig, maar wel consequent.

Dubbel toestemming geven

Met de komst van de AVG is het belangrijk dat jouw volgers zeker weten dat ze zich willen inschrijven voor de nieuwsbrief. Maak daarom gebruik van een dubbele opt-in. Je zorgt dan dat de lezers dubbel bevestigen dat ze jouw mailing willen ontvangen. Bijvoorbeeld door op een activatielink in een mail te klikken.

  1. E-mailadressen verzamelen met een call-to-action

Bijzijn is meemaken. Een gevoel van urgentie vergroot de kans dat lezers zich inschrijven voor de nieuwsbrief. Want dit laatste nieuws willen ze toch niet missen!? Leg daarom de nadruk op de noodzaak om zich in te schrijven voor jouw nieuwsbrief en plaats een aantrekkelijke call-to-action op jouw website. Of plaats een pop-up.

  1. Haal meer uit je visitekaartje

Dit bedoelen we letterlijk en figuurlijk, want waarom zou je jouw nieuwsbrief niet actief promoten bij potentiële klanten? Fiets jouw mailing er daarom nonchalant in tijdens netwerkborrels. Als mensen je persoonlijk kennen, zijn ze wellicht sneller geneigd om zich aan te melden. Druk een mededeling op je visitekaartje om ze er nog eens aan te herinneren en wij zeggen kat in het bakkie.

Maak het interessant

E-mailadressen verzamelen is leuk, maar je moet natuurlijk wel wat te melden hebben in jouw nieuwsbrief. Door Lotje Getikt helpt je daar graag bij.