Duplicate content: Waarom knippen en plakken geen hogere ranking bezorgt

Geplaatst op 9 augustus 2019 door Charlotte Backx.

De moderne ondernemer kan niet meer zonder goede contentstrategie. Blogs, referentieverhalen en landingspagina’s zorgen dat de klant zijn weg naar jouw website vindt. Om op de eerste pagina van de zoekmachine te blijven is het belangrijk om de teksten regelmatig te verversen en aan te vullen. Nu is de verleiding wellicht groot om aan het knippen en plakken te slaan. Deze duplicate content werkt jouw website echter eerder tegen dan dat het je helpt. Ga met deze handvatten aan de slag voor een succesvolle contentstrategie.

Duplicate content: Waarom knippen en plakken geen hogere ranking bezorgt

Wat is duplicate content?

Duplicate content is gekopieerde tekst. Dit kan een stukje zijn dat je even ‘leende’ van een concurrent of een standaard producttekst die je kreeg van de fabriek. Ook op jouw eigen website kan duplicate content voorkomen. Iedere pagina moet uniek zijn, anders concurreren ze met elkaar.

Valkuil nr. 1

Dat contentmarketing een effectief middel is om jouw bedrijf op de radar te zetten, zal je niet meer verbazen. Helaas trappen ondernemers veelal in de valkuil van duplicate content. Geen zakenman heeft immers tijd om zijn eigen teksten te schrijven. Even wat relevante tekst van een andere website knippen en plakken en klaar. Taak volbracht. Toch?

Waarom duplicate content niet werkt

Jammer, maar met een beetje knippen en plakken ga je er niet komen. Het doel van de zoekmachine is de bezoeker zo goed mogelijk helpen. Een website met duplicate content heeft geen toegevoegde waarde voor de lezer, zo oordeelt de zoekmachine. Bij meerdere pagina’s met dezelfde tekst, beschouwt de zoekmachine één versie als het origineel en de rest als kopie. De kans is groot dat deze pagina uit de lijst met zoekresultaten gefilterd wordt. Dan is het meer waard om energie in nieuwe teksten te steken. Of ze voor je te laten schrijven.

Laat je inspireren

Nu vraagt de ondernemer in jou zich waarschijnlijk af hoever je wel kunt gaan in het overnemen van content? Want je mag je toch zeker wel laten inspireren door het blog van je concurrent of het bericht dat je op de vakwebsite van jouw branche tegenkomt? Dat mag zeker, maar pas op. Tegenwoordig zijn zoekmachines en dan met name Google er zo goed in geworden gekopieerde content op te sporen dat kleine veranderingen in zinnen al niet meer volstaan.

Unieke content is de oplossing

Er zit dus niets anders op dan zelf in de pen te klimmen. De inspiratie hiervoor kan van alle kanten komen. Verzamel bijvoorbeeld zoveel mogelijk informatie over een onderwerp uit magazines, websites en nieuwsbrieven en combineer deze gegevens tot een geheel nieuw artikel. Of maak eens een referentieverhaal over jouw diensten waarbij je jouw klanten interviewt. Niet alleen levert dat een fris stukje content op, maar zij kunnen bovendien jouw bedrijf flink de hemel in prijzen.

Maak het je gemakkelijk. Schakel een tekstschrijver in

Zie je jezelf al vloekend achter de computer zitten? Neem dan eens contact op met ons. Wij verzinnen onderwerpen, maken verhalen voor de doelgroep en nemen de complete contentmarketing van je over. En duplicate content? Daar heb je nooit meer last van.