In tijden van crisis ga je als ondernemer niet bij de pakken neer zitten. Je gebruikt de tijd om grootse plannen en ideeën uit te werken. Net als veel andere ondernemers onderneem je actie om je klantenbestand te behouden en uit te breiden. Neem een voorbeeld aan deze 5 bedrijven.

1. Een latrelatie met Raw

Bij het Tilburgse restaurant Raw kun je een ‘latrelatie’ aangaan. Je betaalt 25 euro voor een latje met jouw naam aan de muur van de horeca. Zodra het restaurant weer open gaat, krijg je twee maaltijden ter waarde van 46 euro. Een knap staaltje klantenbinding! Wedden dat ze over een paar weken in de rij staan?

Volgens eigenaar Leander loopt het storm: “In twee dagen tijd heb ik al 30 latrelaties. Mijn vrouw zou jaloers zijn!” Het idee ontstond na een korte brainstorm. “Ineens zat het idee in mijn hoofd. We wilden iets met hout zodat het past bij de industriele inrichting van Raw. We kwamen al snel op het idee om iets met latjes te doen. De link naar latrelaties was snel gelegd.”

Als het restaurant weer open is, blijven de latjes met namen hangen. Leander: “Zo houden we iets positiefs over aan deze crisis.”

2. Quarantaine-borrel met Manify

De maatregelen van het RIVM mogen de pret niet drukken, vinden ze bij Manify. Het bedrijf organiseert zoals altijd een vrijdagmiddagborrel, maar dan via een livestream. Het merk speelt handig in op de huidige situatie: “Met wie moet je nou proosten op vrijdag om 17:00u? Wij zullen je zeggen met wie.. Met ons! Net zoals altijd. Zet je balkon- of tuindeuren open, want we gaan een uur lang helemaal los!” 

Zo blijft de organisatie in contact met haar klanten en zijn ze warmgedraaid voor als er weer in real-life gefeest kan worden.

3. Overlevingspakket van de sportbar

Een flesje bier, een zak nootjes, een voetbalboek en een mandarijntje voor de vitamines: The Legends Sports Bar in Den Bosch bezorgt deze pakketten aan haar trouwste stamgasten. Geen twijfel over mogelijk dat die na 1 juni gewoon weer voor de deur staan.

The Legends Sports Bar is niet het enige café dat bezorgt. Veel restaurants gaan over op maaltijdbezorging in deze periode. Let wel op: als dit niet je core business is, stel dan een duidelijk plan voor jezelf op. Als je bijvoorbeeld alleen een fiets hebt, bezorg je niet regiobreed maar alleen in een paar wijken. En vraag hulp! Genoeg mensen die nu thuis zitten en hun steentje willen bijdragen.

“De actie loopt super, we hebben al meer dan 100 pakketten verkocht”, vertelt eigenaar van de sportbar Niels. “We zijn blij dat zoveel mensen ons een warm hart toedragen in deze tijd.”

4. Sporten doe je thuis

Snap Fitness uit Tilburg geeft de komende maanden les via Facebook. Een snelle workout, planken of een dansles: niets is te gek voor de sportschool. Alles online. En: de eigenaresse daagt haar leden uit om de volbrachte trainingen te delen via Facebook. Meer delen = meer likes en meer bereik. Win-win situatie dus!

Zichtbaar blijven op social media is belangrijk als je je klanten niet face-to-face spreekt. Een heldere contentstrategie en -planning helpen jou aan meer volgers en een groot bereik.

5. Thuisquizzen

Quiz & Fun Events dat gepersonaliseerde quizzen maakt, houdt het hoofd boven water door de quiz naar de mensen te sturen. Het bedrijf stuurt liefhebbers in ruil voor een klein bedrag een mail met daarin een videobestand, invulformulier en uitleg. Je hoeft niet meer naar je vrienden toe, maar speelt de quiz samen vanuit je eigen huis. Fijne bijkomstigheid is dat Quiz Fun & Events op deze manier mailadressen toevoegt aan het klantenbestand. Meer publiek voor nieuwsbrieven en mailflows!

En het bedrijf kweekt ook nog goodwill door de quiz gratis aan te bieden aan mensen die in de zorg werk of getroffen zijn door het virus. Ze laten zien maatschappelijk betrokken te zijn en pikken stiekem ook goede publiciteit mee.

Initiatiefnemer David vertelt daarover: “Er doen erg veel mensen mee. Doordat de prijs laag is, zijn mijn inkomsten een stuk lager. Maar dat is niet erg. Ik heb de quiz met name gemaakt zodat mensen thuis wat te doen hebben in deze lastige tijd. Voor mij is het belangrijkste dat mensen plezier hebben, dat is ook de reden dat ik quizzen ben gaan maken en presenteren.”

Lotje helpt

Boodschappen rondbrengen, geld doneren of liedjes zingen: in de coronatijd ontstaan mooie initiatieven. Door Lotje getikt helpt ook graag. Maar wij zijn handiger met woorden dan met bezorgen en wij tikken beter dan dat we zingen.

Daarom helpen wij bij jouw tekst. Een oproep plaatsten op Facebook? Een nieuwsbericht op je site? Of een mail naar je klanten? Wij schrijven.

De eerste tekst krijg je van ons. Want in de coronatijd kan je wel een steuntje in de rug gebruiken.

Je actie geformuleerd, maar je krijgt het niet goed op papier.

Door Lotje Getikt

Veemarktstraat 34
5038 CV Tilburg
Nederland

T: +31 (0) 13 302 9009
E: tekst@doorlotje.nl