Je bent op zoek naar een geschikte tekstschrijver. Of toch een copywriter. Is er eigenlijk verschil? Of is dit een gevalletje Engels klinkt beter. Een designer heeft nou eenmaal meer allure dan een ontwerpen. En een CEO klinkt een stuk spectaculairder dan bedrijfsdirecteur.

Appels met appels vergelijken

Tekstschrijvers en copywriters hebben een hoop overeenkomsten. Maar copywriter is niet gewoon de Engelse vertaling van tekschrijver. Er zijn toch een aantal verschillen.

Copywriter

  • Copywriters schrijven om te verkopen, beeldspraak en spreektaal is meer gepast in zijn teksten
  • Een copywriter houdt zich meer bezig met reclame- en commerciële teksten
  • Een copywriter kan ook radio- of televisieteksten schrijven.
Tekstschrijver       

  • Een tekstschrijver schrijft teksten (surprise!). Dit kunnen journalistieke teksten zijn, brochures, persberichten, etc.
  • Het doel van een tekstschrijver is het publiek te informeren of vermaken

Wat zegt Google ervan?

Wanneer je googelt op ‘tekstschrijver’ krijg je 1,31 miljoen resultaten. Copywriter levert je 25.9 miljoen resultaten op. Dat zal natuurlijk ook te maken hebben met het feit dat copywriter ook een engelse zoekterm is en tekstschrijver alleen Nederlands. 

Op copywriter wordt ook bijna twee keer zoveel gezocht als op tekschrijver. Maar wanneer je opdrachten wil binnenslepen, kan je beter kiezen voor ‘tekstschrijver gezocht’. Hier wordt ruim 2x meer op gezocht.

Bij Door Lotje Getikt gebruiken we tekstschrijver en copywriter door elkaar. We duwen onszelf liever niet in een hokje. Commerciële webteksten tikken wij met plezier. Maar jouw jaarverslag leesbaar maken, draaien wij onze hand ook niet voor om.

Het grijze gebied

Oké, er zijn dus wat verschillen. Maar een tekstschrijver kan ook een copywriter zijn en vice versa. Sterker nog, veel schrijvers zijn beide. Alleen kiezen voor één van de twee als titel. Keuzes moeten nou eenmaal gemaakt worden. Over het algemeen zou je kunnen zeggen dat copywriters meer commercieel zijn ingesteld. Maar wanneer je googlet op tekstschrijver reclame valt er ook genoeg te kiezen.

Iedere tekstschrijver of copywriter weet van zichzelf wat ie wel en niet kan. Of hij liever alleen interessante artikelen voor De Volkskrant schrijft en jouw jaarverslag pent. Of dat ie beter is in een pakkende slogan tikken en productteksten bedenken.

Wij zijn graag jouw tekstschrijver of copywriter.

Door Lotje Getikt

Veemarktstraat 34
5038 CV Tilburg
Nederland

T: +31 (0) 13 302 9009
E: tekst@doorlotje.nl