Jij typt zoals je praat. Communiceert met klanten zoals met je collega’s. De dingen die in de vergadering worden gezegd, neem jij over in teksten over jullie diensten. “Wij optimizen jouw cutstomer journey, tackelen de problemen op de weg. Als jij deze aan ons terugkoppelt, maken wij een follow-up.” Zeg eens eerlijk, heb jij enig idee waar die twee zinnen over gaan? Wij ook niet.

Managers, raadsleden en marketeers

Vakjargon of kantoortaal. Een hoop mensen maakt zich er schuldig aan. Het sluipt langzaam je taalgebruik binnen. En dan bekt het eigenlijk wel lekker, want iedereen op kantoor praat zo. Je klanten praten helaas niet met je mee. En snappen dus weinig van wat je zegt. 

Ooit bij een raadsvergadering gezeten? Niet doen. Is geen touw aan vast te knopen door al het jargon dat gebruikt wordt. Maar jouw marketingteksten zijn ook niet altijd duidelijk. Het is weliswaar geen raadstaal dat jouw tekst vervuild. Maar ‘hippe’ marketingtermen. Balletjes opgooien, over de schutting gooien of je core business uitleggen. Doe maar niet.

“Jargon is voor collega’s onder elkaar; elke beroepsgroep kent jargon. Zoals bij de start en landing van een vliegtuig, bij medische communicatie, bij het specificeren van een bouwkundige opdracht. Dan kan je niet zonder jargon. Verder is jargon verboden.” – Japke-d. Bouma, Uitrollen is het nieuwe doorpakken.

Doe het eens anders

Stel je eens voor dat je je werkzaamheden uitlegt aan je neefje van 5. Vertel je dan ook over je core business, hoe je benchmarkt en welke vertaalslagen je deze week hebt gemaakt? Die is na twee woorden zijn aandacht kwijt. 

Ga eens met die insteek aan je teksten zitten. Want je klant heeft ook echt geen zin om je managerstaal te ontcijferen. Die wil in één keer weten wat je te vertellen hebt. Zeg wat je wil zeggen in gewone mensentaal. En potentiële klanten zijn een stuk enthousiaster over wat je te melden hebt. Gaan zelfs over tot aankoop. En sales is natuurlijk key.

Doe de bullshit bingo en sloop jouw jargon

Je bent overtuigd dat het anders moet. Dan is het nu de tijd je teksten nog eens door te lezen met de bullshit bingo bij de hand. Of neem ‘m mee naar de volgende vergadering. En vergeet niet ‘bingo’ te roepen als je een volle kaart hebt.

Laat ons je teksten schrijven zonder bullshit taal

Door Lotje Getikt

Veemarktstraat 34
5038 CV Tilburg
Nederland

T: +31 (0) 13 302 9009
E: tekst@doorlotje.nl