Als een tekstschrijver aan de slag gaat met de webteksten wil je dat de visie van het bedrijf op de juiste manier vertaald wordt. Een heldere briefing voorkomt ergernis en vertraging. Hoewel wij vaak aan een half woord genoeg hebben, is het zeker bij nieuwe klanten vaak erg fijn om vanuit een basis te beginnen. Hoe uitgebreider de instructie, hoe sneller jouw producttekst, blog of whitepaper tot stand komt. In dit blog leren we je daarom een duidelijke briefing maken.

Geen aannames, maar feiten

Het gebeurt gelukkig niet vaak, maar ook wij maken ons wel eens schuldig aan aannames. Zo kregen wij weleens de vraag of wij een blog wilden schrijven voor een online congres. Enthousiast gingen wij aan de slag. Toen we het stuk inleverden, bleek echter dat de doelgroep niet duidelijk was. Waar wij het stuk hadden geschreven voor de leek, ging het blog richting experts. Oeps.

We komen graag langs bij jullie om de visie, doelgroep en tone of voice te bespreken. Vragen we je het hemd van het lijf, waarna we meteen aan de slag kunnen. In dat geval krijgen jullie een briefing van deze afspraak van ons. Zodat de verwachtingen duidelijk zijn.

Wat er allemaal in jouw instructies moet staan

Het is dus belangrijk om vooraf duidelijkheid te krijgen. Je kunt jouw briefing zo uitgebreid maken als je zelf wilt, maar er zijn altijd een paar basiszaken die terug moeten komen. Denk bijvoorbeeld aan de vijf w’s: wie, wat, waar, wanneer, waarom. Het antwoord op deze vragen vormt de basis voor elke tekst.

Template briefing maken
Een goede instructie is zo volledig mogelijk, zodat de tekstschrijver direct aan de slag kan. Wij raden aan om de volgende zaken sowieso te vermelden over het bedrijf:

• Bedrijfsgrootte
• De diensten
• Missie en visie
• Doelgroep
• Bestaansrecht van de organisatie
• Hoe blijkt dat succes?
• Wat schrijven we (blogs, webteksten, whitepaper)
• Wat willen we bereiken met de teksten?
• Wat is de boodschap van de teksten en waarom is die relevant?
• Hoeveel teksten hebben we nodig?
• Tone of voice

Wij gaan meteen aan de slag met jouw perfecte briefing. En tikken jouw knallende teksten.

 

Door Lotje Getikt

Veemarktstraat 34
5038 CV Tilburg
Nederland

T: +31 (0) 13 302 9009
E: tekst@doorlotje.nl