Bouncepercentage verlagen doe je zo

Geplaatst op 14 juni 2018 door Aranka Van Zanten.

Het is belangrijk dat jouw website bezoekers trekt, maar daar heb je niks aan als ze direct weer vaarwel zeggen. Ontdek waarom bezoekers jouw website verlaten en hoe je het bouncepercentage verlaagt.

Bouncepercentage verlagen doe je zo

Waarom het bouncepercentage verlagen belangrijk is

Het bouncepercentage is het percentage bezoekers dat op je website komt, maar niet verder kijkt dan de eerste pagina. Zelfs iemand die 20 minuten een blog leest en vervolgens vertrekt, noemen we een bouncer. Een gezond percentage zit tussen de 40 en 60 procent. Wanneer de cijfers boven die marges uitkomen, moet je de handen uit de mouwen steken.

Zit je er flink boven? Balen natuurlijk, want je wilt dat bezoekers jouw website verder ontdekken. Wat nog vervelender is, is dat Google een hoog bouncepercentage afstraft. De almachtige zoekmachine heeft het doel om gebruikers zo perfect mogelijke resultaten te tonen bij de zoekopdrachten. Vertrekt 90 procent bij het zien van de eerste webpagina? Dan blijkt volgens Google dat de pagina niet aan de verwachtingen voldeed. Vervolgens rankt het jouw website lager.

Met Google Analytics zie je wat bezoekers op jouw website doen. Hoe lang ze er zijn, op welke pagina’s ze wel of juist niet komen en wanneer ze weer vertrekken. Handig, want zo kan jij onderzoeken wat beter kan op jouw website.

Oude content

Oude content is een flinke dooddoener. Als bezoekers zien dat er al sinds juni 2017 niets meer op jouw blog is geplaatst, lijkt het net alsof je al die tijd offline bent geweest. Zij, en Google, vragen zich af of jouw bedrijf überhaupt nog wel bestaat. Voorkom onnodige telefoontjes van mensen die checken of je nog in leven bent.

Oplossing: Maak minstens één keer per week een nieuwe blog. Bovendien is Google dol op verse content en draagt dit alleen maar bij aan een hogere ranking in de zoekmachine. Wees ook kritisch op oudere content en kijk of dit geoptimaliseerd kan worden. De Efteling website komt niet betrouwbaar over wanneer je in augustus de openingstijden van de Winterefteling ziet.

Geen tijd voor wekelijkse blogs?

Wij nemen graag werk uit handen.

Slechte navigatie

Een onoverzichtelijk navigatiesysteem leidt je naar een verafgelegen dorp waar geen hond te vinden is. Dit terwijl je op weg was naar jouw zonnige vakantiebestemming aan zee. Een onduidelijke websitenavigatie werkt net zo omslachtig en frustreert bezoekers. Ze willen het liefst zo makkelijk en soepel mogelijk door de website geholpen worden. Wat jou betreft zo snel mogelijk naar het contactformulier of de winkelwagen natuurlijk.

Oplossing: Zorg dat het menu altijd bovenaan de pagina staat en zichtbaar blijft. Ook moet de contactknop nooit ver weg zijn en pak uit met buttons. Duid interne links logisch aan: niet ‘klik hier’ maar ‘lees hier alles over thrillers’.

Ongeluk laten schrikken met muziek of video

Ben je rustig op een site aan het scrollen, speelt plotsklaps een video af met een volume dat nog aan de andere kant van de wereld te horen is. Je schrikt je een ongeluk en in alle chaos klik je de pagina direct weg. Weer een bezoeker die je nooit, maar dan ook echt nooit meer terugziet. Dat noemen we een gemiste kans.

Oplossing: Een video pakt meteen de aandacht én is goed voor de bezoekersduur. Zet dan wel het volume uit. De bezoeker kan zo zelf bepalen of het geluid aangaat.

In sommige gevallen kan jij niets veranderen, maar moet de websitebouwer aan de slag gaan. Deze technische mankementen zorgen voor verlatende websitebezoekers:

  • Geen mobiele versie
  • Trage website: een laadtijd langer dan 3 seconden is al funest. Test dit via deze site.

Pop-ups

Pop-ups worden vaak gebruikt om een dienst of product in het zonnetje te zetten. Ook is het een populaire tool om bezoekers te attenderen op cookies of mensen te laten inschrijven voor een nieuwsbrief. Denk goed na voordat je ervoor kiest om extra aandacht te vragen. Bezoekers ergeren zich als ze afgeleid worden van hun doel. Wat doen geïrriteerde bezoekers? Die verlaten jouw website sneller dan je lief is.

Oplossing: Plaats geen popups voor blauwe pumps terwijl diegene aan het zoeken is naar een kapstok. Plaats verder call-to-actions in alle teksten. Je doet daarmee veelvuldig een niet-schreeuwerige oproep.

Te veel advertenties

Websiteadvertenties zijn misschien een onmisbare factor in jouw businessplan als jij een blog bijhoudt. Sla er alleen niet in door. Te veel schreeuwerige, flikkerende reclame komt spammerig over en de bezoeker haakt af. Bovendien installeren ze sneller adblockers en ben je nog verder van huis.

Oplossing: Hou het aantal advertenties op de website laag en vermijd agressieve reclame.  Alle content die je toont op de pagina moet in lijn zijn met wie je bent, doet en wilt uitstralen.

Wij weten exact hoe je websitebezoekers trekt én zorgt dat ze blijven.