1 april in crisistijd: maak geen grap van jezelf

Geplaatst op 25 maart 2020 door Charlotte Backx.

Als contentmarketeer kun je niet om 1 april heen. Elk groot merk maakt van die dag gebruik om zichzelf op de kaart te zetten. Maar dit jaar is de coronacrisis het onderwerp van gesprek. Het domineert de samenleving, en ook het bedrijfsleven. Het virus overheerst het nieuws en is een smet op de continuïteit van je bedrijf. Zitten mensen nu te wachten op 1 aprilgrappen? Wij vertellen het je.

1 april in crisistijd: maak geen grap van jezelf

“Is een 1 aprilgrap wel zo’n goed idee nu?”

Grote kans dat die vraag nog niet bij je op is gekomen. Goede en snelle crisiscommunicatie heeft jouw volledige aandacht. Je hoofd staat er niet naar grappen te bedenken. 

Geef gehoor aan dat gevoel en laat de grappen dit jaar even liggen, stellen communicatiespecialisten Ewald van Rooij en Ingrid van Frankenhuyzen. “Doe het op dit moment niet. Het is ongepast en niemand zit erop te wachten.”

Nepnieuws en 1 april

Ook is het in tijden waarin nepnieuws hoogtij viert, riskant om lollige persberichten de deur uit te doen. Lezers nemen de informatie voor waar aan. Nieuws ligt onder een vergrootglas. Journalisten duiken op elke opmerkelijke uitspraak die ze tegenkomen. Een goeie grap levert welkome publiciteit op, een slechte grap kan schade aan je merk berokkenen. En je wilt geen smet op je (bedrijfs)naam.

Zichtbaar blijven

Toch is zichtbaarheid essentieel, ook in crisistijd. Bedrijven blijven adverteren, al adviseert Door Lotje Getikt om ook daarbij het morele aspect niet uit het oog te verliezen. Adverteer alleen als het echt relevant is en sla zeker geen slaatje uit de coronacrisis. Zorg ervoor dat je verder gaat waar je gebleven was en werk positief aan de toekomst zodat jij zichtbaar bent wanneer we door het diepste van dit dal heen zijn. Maak wisselend luchtige en serieuze content. Voldoet het aan al deze voorwaarde? Misschien is een gepaste 1 aprilgrap dan niet eens zo’n gek idee. 

Feit is dat de coronacrisis alles overhoop gooit. Maar de hele situatie levert ook flauwe grappen op. Je bent ze ongetwijfeld al eens tegengekomen. De plaatjes van huizen vol toiletrollen, bierflesjes Corona en toespelingen op de quarantainetijd: ze verspreiden zich razendsnel op social media. Mensen relativeren door grappen te maken. Geef toe: af en toe een glimlach om een suffe mop is best fijn in een tijd waarin je bijna permanent een frons op je voorhoofd hebt.

Speel op veilig

De boog kan dus niet altijd gespannen zijn. In tijden waarin iedereen op scherp staat, is ontspannen en goed voor jezelf zorgen belangrijk. Het is al moeilijk genoeg. Gun jezelf daarom ook een keer een lolletje. En dat mag best op 1 april, vinden wij. Maar wees zorgvuldig! Wil je op safe spelen, maak dan alleen intern een grap. En doe dat alleen als je denkt dat het in goede aarde valt bij je collega’s. Je voelt dat zelf het beste aan.

Wil je dan toch wat ruchtbaarheid geven aan je bedrijf via een 1 aprilgrap, let dan op de volgende punten: 

  • Maak geen grap onder de vlag van je bedrijf of organisatie. Grap op persoonlijke titel. Op Twitter bijvoorbeeld.
  • Zorg dat je de grap op 1 april maakt, niet een dag ervoor of erna.
  • Licht je woordvoerders en communicatieafdeling in over de grap. Als zij gebeld worden door journalisten die de grap willen verifiëren, moeten ze deze toegeven. Voorkom nepnieuws.

Zorg dat heel duidelijk is dat je een grap maakt. Zoals PicNic twee jaar geleden deed. Zo ontstaat er geen verwarring en als de grap echt leuk is, pik je ongetwijfeld gratis publiciteit mee.

Wij zetten jouw bedrijf ook nu op de kaart.